Forum

Taknemmelig Hibiscus med frøkapsler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. marts 2020 kl. 20.34

En Hibiscus har overrasket mig ved at have mange intakte frøstande efter at have blomstret kraftigt hele sommeren 2019. Frøkapslerne sidder så faste at jeg ikke kan knibe dem af. Hele planten er meget robust med smukke læderagtige og blanke blade. Er det ikke usædvanligt?
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. marts 2020 kl. 20.48

Ud fra hvad jeg kan skimte i denne tråd fra Havenyt, så er det ikke ualmindeligt at Hibiscus Sinensis, som din hibiscus også hedder, sætter frø. Det samme kender man også fra have hibiscus (Hibiscus Syrica) der også sætter rigelig med spiredygtige.

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/11123.html

Heldigvis for det får ellers havde vi ikke alle de flotte sorter, som der findes herhjemme. Jeg vi foreslå dig at prøve at så nogle af frøene og så se om ikke du kan få nogle nye hybrider...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. marts 2020 kl. 11.02

Det er meget normalt at Hibiscus rosa-sinensis, eller Hawaii blomst sætter frø , normalt sker det nok kun hvis man har bestøvet med en lille pensel , eller der har været et insekt på spil .
Før eller denere åbner frøkaplslen og frøene bliver smidt.
De blanke blade er typisk for tropiske hibiscus , modsat de vinterhårdføre Hibiscus syriacus , Syrisk rose , som har matte blade .
Og så er der de noget oversete Hibiscus moscheutos , med de meget store blomster 25 cm og Hibiscus mutabilis som giver blomster som starter som hvide og i løbet af dagen skifter farve til rød violet , de er begge vinterhårdføre her i DK .

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. marts 2020 kl. 19.28

Jeg har nu set nærmere på indholdet af de tykke frøkapsler fra mine Hibiscus planter - og det ser ud som om de har frø. Hvis jeg skulle prøve at så dem, hvordan gør jeg så bedst? Kunne jeg teste spireevnen?
Ingeborg

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. marts 2020 kl. 20.42

Du kan teste spireevnen , ved at bruge køkkenrulletesten , placer frøene mellem 2 lag vådt fugtigt køkkenrulle , eller i et vådt fugtigt kaffefilter , som du lægger i en plastpose , ved stuetemperatur , efter 10-- 15 dage burde der være nogle der spirer .............

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. marts 2020 kl. 23.16

Tak for svaret - det vil jeg prøve!
Ingeborg

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. marts 2020 kl. 9.56

Skal der lufthuller i plastikposen?
Ingeborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. marts 2020 kl. 10.48

Nej ...............

Nyt svar til emnet »Taknemmelig Hibiscus med frøkapsler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Taknemmelig Hibiscus med frøkapsler

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider