Forum

Hvilket vand til vanding er bedst?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2020 kl. 13.14

Jeg har vinteren igennem brugt vandet fra min kondens tørretumbler. Andre muligheder for tørring var desværre udelukket.
Nu er det jo demineraliseret vand - selvom jeg tror at der er diverse andre microting i dette vand. Kommer planterne til at mangle mineraler? Jeg har i perioder også opsamlet regnvand, som har stået inde for at få stuetemperatur.
Hvad er bedst? Regnvand -(vel ikke ligegyldigt om det er tagvand?) vand fra hanen eller vand fra tørretumbleren?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. marts 2020 kl. 13.39

Jeg bruger såvidt det er mulig mit vand fra kondens tørretumbleren til mit citrontræ, da det er kalkfri. Men hvis jeg løber tør for det laver jeg selv mit kalkfri vand vha citronsyre, hvor jeg tilsætter ca en knivspids pr liter vand. Ellers bruger jeg regnvand til potteplanterne om foråret og frem til sensommeren/efteråret, hvor jeg så bruger vand fra hanen. Kvaliteten er for alles vedkommende er rigtig god, så jeg tror ikke det spiller så stor en rolle hvad du bruger,

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. marts 2020 kl. 13.43

PS. Det anbefales ikke at bruge regnvand fra tage, hvor der er asbest i, men jeg mener dog at det kan bruges alligevel, hvis bare man ikke bruger det på spiselige afgrøder, hvor asbesten kan lægge sig.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 18. marts 2020 kl. 16.38

Asbest er kun farlig hvis man indånder det. Og i støre mængder end der kommer fra taget via regnvand.
Mvh

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. marts 2020 kl. 17.14

Nu er regnvand mange ting , det kommer an på hvordan man har opsamlet det , ondiline tagplader som indeholder bitumen , og alm tagpap , vand fra sådan tage skal man ikke bruge til noget der skal spises , men kun til prydplanter , det samme gælder for tage med blyindækninger , trapezplader er lavet af pvc som indeholdet Ftalater som afgives til regnvandet , det bedste tag til regnvandsopsamling er det gode gamle tegltag med tagrender lavet af zink , og vand fra et aluminium drivhus med glas i taget er også godt .

Nyt svar til emnet »Hvilket vand til vanding er bedst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvilket vand til vanding er bedst?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider