Forum

Stueplante ude af kontrol

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: David M, 29. april 2020 kl. 23.12

Hejsa,

Jeg har denne stueplante (kender ikke arten) som skyder lidt vildt i vejret men samtidig ser ud til den ikke kan klare det.

Nogle gode råd til hvad der er bedst at gøre? Skal den i en større potte?

Jeg klippede den ned i februar fordi den tidligere var blevet 'skambidt' af en hvalp og var vokset helt skævt. Det kom den godt tilbage fra, men nu skyder den bare lige i vejret.

Udover de 2 grene, kunne jeg godt tænke mig at den bredte sig lidt mere. Er det mon muligt?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. april 2020 kl. 23.29

Den søger efter lys , den er etioleret, (ranglet) den står simpelthen alt for varmt og med alt for lidt lys ...............

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. april 2020 kl. 7.48

Klip toppen af, så dannes der ofte sideskud.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David M, 30. april 2020 kl. 9.18

Hvordan skal 'toppen' forståes?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2020 kl. 23.48

Toppen på din plante er de 2 grønne grene med bladene på og det er dem du skal halvere /klippes over på midten.
Så vil din plante skyde igen og blive mere busket med tiden.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. maj 2020 kl. 0.45

Nej den vil ikke blive busket , det vil blive nogle lange tynde skud som søger efter lys som ikke er der .

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David M, 1. maj 2020 kl. 9.43

Er det en plante der kræver ekstraordinært meget lys? Den står klart det sted i lejligheden med mest lys, i lejlighedens karnap.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2020 kl. 11.37

Ud fra det billede du har indsat i tråden, så vil den have svært ved at blive busket når den ikke får lys nok. Problemet kan være at du bor så du ikke kan få mere lys ind af dine vinduer, hvilket jeg også har opdaget, der hvor jeg boede før. Her var det en boligblok, der skyggede for mine vinduer...
Så enten skal du flytte den for at give mere lys eller og skal du give den væk og så købe nogle andre planter som er mere skyggetålende. Disse er som regel også mere taknemmelig og du kan sikkert få nogle aflæggere hist og her

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. maj 2020 kl. 11.41

PS jeg kan ikke se hvilket plante det er, men se efter planter som, væddeløberen, monstera mv, dem er der sikkert nogle i din omgangs kreds, der har aflæggere af

Held og lykke med det

9 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.16

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. maj 2020 kl. 0.13

Er rapporterede

Nyt svar til emnet »Stueplante ude af kontrol«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Stueplante ude af kontrol

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider