Forum

Strelitzia reginae

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Arne Christiansen, 5. maj 2020 kl. 7.52

Jeg vil prøve af så Strelizia frø.Men der findes lidt for skellige måder af så dem på.Nogle skriver køle skab i 4 uger ved 4 grader eller af koge dem
Hvad er er den nemmeste og rigtige måde af gøre det på ?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. maj 2020 kl. 17.36

Hvis ingen giver dig svar, så kan du dele frøportionen i to dele og behandle dem efter hver sin anbefaling.
Husk at vende tilbage med resultatet.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 5. maj 2020 kl. 18.05

Jeg såede for 6 - 8 år siden 5 frø.
Jeg lagde dem i lunkent vand i et par døgn, før jeg såede dem. 1 af 5 frø spirede. I dag er det en stor plante, men den har endnu ikke blomstret. Der kan godt gå 8 - 10 år før det sker.
Som Lars skriver, kan du prøve med forskellige metoder, hvis du har frø nok.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2020 kl. 19.34

Jeg har ingen erfaring med denne plante eller dens frø, men fandt over denne såvejledning :

Såning: Så indendørs når som helst på året.
Før du sår, fjern den lyse appelsinhud, der er fastgjort til frøet (aril fra hvert frø), de hårde frø kan blive skarvet (knust eller ridset) for at hjælpe spiringen.
En anden måde at reducere spiringstiden på er at lægge ukrydsede frø i en plastikpose og placere dem i køleskab ved 4 ° C i to uger. Derefter følg trinet ovenfor, og så dem.
Så i plantebakker fyldt med et godt drænet jordmedium i en dybde på 12 mm
Opbevares ved konstant temperatur på 25 ° C , lavere temperatur sinker spiring. Spiring tager fire til otte uger.
Jordblandingen skal holdes konsekvent fugtig, indtil frøene spirer. For at sikre et fugtigt miljø kan du dække frøbeholderen med klar plast og placere den i indirekte lys, eller bruge et minidrivhus
Frøplanter skal være en god størrelse før de skal pottes ud (to til tre blade) til et godt drænet medium. unge Strelitzia planter skal dyrkes i skygge, for bladene har tendens til at brænde i direkte sollys. Regelmæssig repotting gør det muligt for den unge plante at udvikle sig hurtigt. Begrænsning af rodudviklingen svækker væksten.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.15

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Strelitzia reginae«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Strelitzia reginae

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider