Forum

HJÆLP MED NAVN PÅ PLANTE

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Flemming Hansen, 21. maj 2020 kl. 18.38

Købte denne potteplante forleden, der var ingen info overhovedet, ingen af mine venner og bekendte vidste noget. Håber der er nogen herinde, som kan gøre mig klogere. På forhånd tak! :-)

Vh. Flemming

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2020 kl. 21.13

Nej den er godt nok svær. Har ledt i mine samtlige plantebøger, men intet dukket op. Måske er der tale om en ny art, som ikke er kommet med i bøgerne endnu, så hvis der ikke dukker et svar op herinde ville jeg foreslå dig at skrive til der, hvor du har købt den og spørge om de kan hjælpe dig med et svar. Husk at sende et billede med.

Du kan også skrive til Botanisk have, som hører under landbohøj skolen for her sidder der botaniker, som måske kan pejle dig ind på hvilket art, der er tale om.. Hvis du får et navn vil jeg gerne hjælpe med en pasnings vejledning.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2020 kl. 23.43

Fik ved en fejl skrevet at botanisk have hørte under landbohøjskolen, hvilket ikke var rigtig. Det var Københavns Universitet. Hvis du vil gå videre med "opklaringen" kan du kontakte /skrive til botanisk have på nedenstående adresse :

Statens Naturhistoriske Museum
Botanisk Have
Gothersgade 128
1123 København K
snm@snm.ku.dk
Tlf: +45 35 32 22 22

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 23. maj 2020 kl. 11.58

Det er Lotus berthelotii, meget brugt i Sydeuropa. Tåler en del tørke men absolut ikke frost - derfor enårig i DK. Hvor købte du den? Jeg har et par stiklinger i gang men de vil ikke rigtig som jeg vil...

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Hansen, 23. maj 2020 kl. 12.46

Tusind tak for svaret Pia Bro, det var dejligt omsider at få artsbestemt planten. Jeg købte den i Rema1000 (sic!) for en uges tid siden, det var den sidste de havde, så heldig var jeg :-) Tror gerne den er vanskelig at stiklingeformere, men pøj pøj

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. maj 2020 kl. 13.51

Stiklinger tages sidst på sommeren , halvmodne sideskud gerne med en hæl , stikkes i fugtig grusblandet pottejord , med en hvid plastpose over , de kan også sås nu , men de vil først blomster næste år ....................

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. maj 2020 kl. 14.14

Hej Pia.

Tak for svaret. Jeg har ledt som en gal, men en lotus havde jeg aldrig forestillet mig at det var.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 23. maj 2020 kl. 15.07

Slægten Lotus hedder
kællingetand på dansk.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Hansen, 23. maj 2020 kl. 16.16

Tak Søren D. for din ihærdighed...

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. maj 2020 kl. 23.44

Det irriterer mig bare at jeg ikke fandt den. :-)

10 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.44

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »HJÆLP MED NAVN PÅ PLANTE«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > HJÆLP MED NAVN PÅ PLANTE

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider