Forum

Ingefær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Erenst Høgholm, 8. september 2020 kl. 7.50

Læste artiklen omkring ingefær. Jeg har selv for nylig forsøgt mig med at plante i vindueskarmen.. Det virker rigtig fint, men…. nu tænker jeg om bladene kan være giftige for mine katte ? Er der nogen erfaring med det ?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. september 2020 kl. 22.36

Hej Hanne Erenst Høgholm.

Ingefær er det danske navn for flere forskellige plantefamilier.

Hvis det du dyrker er den ingefær, som stammer fra troperne (Zingiber officinale) er den i afpassede mængder gavnlig for mennesker.

Der er dog negative erfaringer med menneskers indtagelse:
Her citat fra Samvirke 14.04.2016. Journalist Inger Abildgaard har interwievet Ernæringsrådgiver Per Brændgaard.
"Gravide kan abortere af ingefær:
Hvis du er gravid eller prøver at blive gravid, bør du helt undgå ingefærshots. Sundhedsstyrelsen advarer imod ingefær som naturmedicin til gravide med kvalme. Ingefær som kosttilskud giver øget risiko for skader på fostre og øget risiko for abort.
Ingefær kan påvirke effekten af medicin:
Ingefær kan også have andre uhensigtsmæssige bivirkninger. Det kan i større doser påvirke effekten af blodfortyndende medicin. Det kan give halsbrand, diarré, irritation i munden og hjerterytmeforstyrrrelser. Bivirkningerne er især set i undersøgelser, hvor man har taget ingefær som kosttilskud i høje doser".

Så når indtagelse af planten ofte / dagligt kan have disse virkninger er der grund til at antage, at din kat kan få det dårligt, hvis den dagligt / jævnligt æder af planten...

Er der derimod tale om, at du dyrker Dansk Ingefær (Arum maculatum) eller Italiensk Ingefær (Arum Alpinum) er der god grund til at holde den adskilt fra kattens domæne.
Giftlinien på Bispebjerg Hospital oplyser, at begge planter hører til i gruppen "Planter med stærkt irriterende plantesaft". Fordi den smager mindre godt er mængden af indtaget plantemateriale ofte meget begrænset - med kan dog medføre stærk irritation og sårdannelse i mund og svælg. Indtagelse af bær kan forårsage død.

Så med forbehold for, at de omtalte giftvirkninger er virkninger på mennesker og at katte måske bedre end mennesker tåler indholdsstofferne i Arum-plantefamilien er der af forebyggende grunde fornuft i at sørge for, at kattene ikke kan komme til at æde af planterne...

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Erenst Høgholm, 9. september 2020 kl. 6.35

Tak for svar omkring ingefær og kat.. Jeg må så prøve at finde ud af hvilket land min ingefær stammer fra
.. vh Hanne

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Erenst Høgholm, 9. september 2020 kl. 6.35

Tak for svar omkring ingefær og kat.. Jeg må så prøve at finde ud af hvilket land min ingefær stammer fra
.. vh Hanne

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 9. september 2020 kl. 21.07

Det ligner spiselig ingefær. Er det ikke nogle knolde du har købt i supermarkedet? Den får flotte lange elegante bambuslignende blade. Dansk ingefær har nogle helt andre blade.

Nyt svar til emnet »Ingefær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Ingefær

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider