Forum

Hjælp til beskæring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik R. Jensen, 1. marts 2021 kl. 19.26

Hej alle,

Jeg har denne store grønne plante som er vokset helt til loft. Jeg er glad for planten og vil høre om den kan beskæres, og hvordan? Kan man evt. også bruge den afskårne del til formering?

Glæder mig til at høre jeres råd.

Mvh, Henrik

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. marts 2021 kl. 19.54

Hej Henrik.

Din plante hedder yugga eller palmelilje. Omkring beskæring kan du læse mere her : www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/300.html
Hvis du vi have en ny plante kan du bruge toppen ved at du fjerner de nederste blade og stikker toppen i jord, andre har haft held med at stikke toppen i en vase, hvor der ikke må komme lys til. Den er med andre ord nem at formere...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. marts 2021 kl. 19.58

Ups.

Det skal naturligvis være en vase med vand ellers sker der ikke noget.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik R. Jensen, 4. marts 2021 kl. 11.15

Hej Søren og alle I andre,

Tak for svaret. Kunne planten også være af dracaena slægten? Jeg er selv i tvivl. Min tvivl kommer fra, at mange af bladene vender nedad. Som jeg forstår det, er Yucca palmens bladene primært opadgående?

I så fald, kan den beskæres på samme måde, og kan stammen også sættes i vand eller jord?

Jeg har vedhæftet et lidt skarpere billede af planten, måske det kan hjælpe.

Mvh,
Henrik

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik R. Jensen, 4. marts 2021 kl. 11.19

Der kommer lige et nyt billede, ved ikke lige hvad der gik galt :-)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. marts 2021 kl. 20.36

Dracæna kan formeres ved hjælp af frø eller stiklinger. Hvis der bruges frø, går der mellem 1 og 4 måneder, før frøplanterne kommer frem. Ved stiklingeformering, der bedst foretages i februar, kan man bruge topstiklinger med ca. 6 blade eller stængelstykker med mindst 3 knopper. Stiklingerne skal helst plantes i jord, da rødderne bliver bedre. Men jeg er sikker på at du også kan få held med dem i vand. Benytter man vand metoden risikere man råd.

Nyt svar til emnet »Hjælp til beskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hjælp til beskæring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider