Forum

Red en stueplante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens L, 2. juli 2021 kl. 6.47

Hej

Vi har denne plante på vores kontor, der har lidt rigtigt meget under corona-nedlukningen og er blevet meget grim.
Jeg vil gerne gør noget for den, da den har en vis affektionsværdi.
Tanken er at plante den om og give den lidt gødning.
Men jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre ved den.

* Kan jeg plante de lange brune stængler under jorden, eller hvordan gør jeg det bedst?

VH Jens

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. juli 2021 kl. 7.41

Hej Jens L.

Det allerførste du skal gøre er at redde planten fra druknedøden.
Det fremgår af billedet, at der er vandstand over pottejorden.
Læg forsigtigt potten ned på siden i en vask og lad alt vand sive ud.
Rejs potten igen efter en halv timestid - og gør ikke andet end at sætte planten er sted, hvor der er lyst og ikke kommer sol.

Hvis planten overlever kan du om et par uger udskifte pottejorden og plante i en lidt større potte. Sørg for, at de ikke kan ske overvanding i fremtiden ved at plante i en lerpotte med hul i bunden og mellemrum mellem lerpottens bund og underskål / potteskjuler.

Hvis du kommer til at skulle plante i større potte: Vær meget forsigtig med ikke at skade roden mekanisk. Plant ikke rodklumpen dybere i den nye pottejord end den stod i i den nuværende.

Du kan håbe på at andre i denne tråd giver svar på, om det giver bedre odd's at forsøge at bevare planten ved at lave stiklingeformering.

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. juli 2021 kl. 10.39

Jeg ville dele planten op i 2 dele i hver sin plastpotte , klip visne rødder og de mest kedlige blade væk , plant i alm. pottemuld , jeg ville plante de nye planter relativt dybt , placer dem lyst og hold jorden let fugtigt .
Gødning gives først når man kan se at planterne har fået nye rødder .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens L, 3. juli 2021 kl. 6.56

Tak for svar

Nu har jeg første omgang drænet den som foreslået og nu står den lyst, men ikke i sol (mest fordi det er overskyet).

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal gøre ved omplantning. De lange brune stængler, hvor der ligesom er nogle små grønne knopper på - skal de over eller under jorden? Vil de små knopper udvikle blade, sideskud eller ... ?

VH Jens

Nyt svar til emnet »Red en stueplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Red en stueplante

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider