Forum

Pararplyplante er blevet syg?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorte Egeberg, 29. august 2021 kl. 23.03

den begyndte at få underlige blade så flyttede planten fra glasdør til vindue med gardisette gardin pga. stærk sol i år. de sidste 2 dage er den begyndt at tabe bladene og se ud som om den er ved at dø- påskekartus planten der står ved siden af begyndte på det samme i går og i dag ser den ud som om den skal udsmides - hvad skal jeg gøre planten betyder meget for os, den er en afligger af en 20års plante vi forærede væk pga. den blev for høj-bred det er ½ år siden - kan jeg redde den på nogen måde eller kan jeg med fordel tage en aflægger og prøve at få gang i den eller ????

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. august 2021 kl. 7.52

Det ligner næringsmangel. Er det overvanding, der forhindrer rødderne i at optage næring?

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. august 2021 kl. 10.49

Påskekaktus er en halvskyggeplante , og det er paraplyen også , lyst og noget køligt , og med behersket vanding , siddeskud danner let rødder hvis sat i vand .

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2021 kl. 14.12

Jeg har i årenes løb taget mange sideskud af min paraplyplante. Den blev i 2006 sat i pleje hos mig da sønnen tog på jordomsejling. Siden har den boet hos mig og er blevet til rigtig mange planter. Alle står i skygge og kan både tåle tørke og meget vand. Planten på billedet er et afbrækket sideskud, som hat stået i vand i 14 dage. Fuld skygge. Den kan sagtens blive stående i vand i mere end 1 år.
Ingeborg

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2021 kl. 14.13

Det er et ret stort sideskud, som bliver til en flot plante.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. august 2021 kl. 14.18

På billedet ses moderplanten yderst til venstre, planten til,højre erven 2 år gammel aflægger, også et sideskud fra moderplanten. Jeg holder dem til den våde side, men har også et par planter som jeg ofte glemmer at vande, så de klarer sig også til den meget tørre side. Ingen af mine planter får direkte sol.
De øvrige planter er 2 store fredsliljer som nærmest står i vand og blomstrer uafbrudt.
Ingeborg

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Egeberg, 30. august 2021 kl. 16.55

den er aflægger af en stor plante som jeg har haft i 20 år vander den kun når jorden er tør - så den burde ikke blive overvandet - jeg var mere bange for ozon lageret da mange af vores nyplantede syren træer i haven har samme blade men de står ude, denne står inde

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Egeberg, 30. august 2021 kl. 16.57

som sagt så vandes den kun når jorden er tør nogen gange knastør - denne plante er taget som en stikling fra en større plante vi havde for ca. ½år siden den har vokset ret hurtigt

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Egeberg, 30. august 2021 kl. 17.01

har flere gange taget sideskud af moderplanten og alle har overlevet bare ikke denne - åbenbart / den står i et sydligt vindue hvor solen er væk fra omkr. kl. 12 - i det vindue har moderplanten den kommer fra stået i over 20år uden problem den begyndte først at vokse i 2016 da den blev omplantet og er nu omkr. 160cm høj og 80 cm i bredden så den måtte videre det er far den, denne plante/stikling kommer fra men det er først nu ½ år efter dette sker

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Egeberg, 30. august 2021 kl. 17.05

min plante står iøvrigt i vinduet men kun i direkte sol indtil omkr. kl. 12 derefter kun lyst - som den første plante denne er taget fra og som sagt i over 20år - jeg har aldrig haft problem før så der må være noget andet der er galt og samtidig undrer det mig at påskekaktus planten der står ved siden af også ser død ud nu og den bliver kun vandet hvis jorden er knastør

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Egeberg, 30. august 2021 kl. 17.08

undskylder for de vendte foto de står rigtig nok når de bliver lagt ind far min PC men ikke når de dukker op her

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2022 kl. 14.25

Hej. Så er der gået næsten 1 år, hvor min paraplyplante har stået udelukkende i vand og uden gødning. Rodnettet er kæmpestort og jeg overvejer at plante den i en anden krukke med jord. Så er spørgsmålet bare om den kan tåle at komme i jord? Skal den holdes meget våd? Jeg har andre store stiklinger i jord som holdes til den tørre side, med 3-4 uger mellem vandingerne.
Underligt at den trives lige godt med så forskellig behandling.
Der følger et par billeder.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2022 kl. 14.27

Det er samme plante som jeg har vist på billederne i indlæg 3 og 11.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2022 kl. 14.28

Billede af en stikling netop omplantet fra jord til jord. Den er til mit barnebarn.

Nyt svar til emnet »Pararplyplante er blevet syg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Pararplyplante er blevet syg?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider