Forum

Vanding af hyacint?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 2. februar 2022 kl. 14.42

Hejsa

Jeg har købt nogle fine hyacinter fra en dagligvarebutik, som skal pynte i vindueskarmen.

De har en synlig, men grøn knop. Jorden er knastør, men jeg er i tvivl om de skal vandes. Er det ikke noget med, at stænglen bliver mega lang, hvis de får vand?

Hvad mener I? Skal de vandens eller ej?

Mange tak.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. februar 2022 kl. 18.27

Hyacinter skal vandes ofte, men sparsomt, for løget må ikke være fugtigt, så rådner det let. Hyacinter er smukke, hvis du stiller flere samlet i hyacintglas. Hvis du oplever at de "render i vejret" så stil dem så de får meres lys .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. februar 2022 kl. 19.37

De bliver lange, hvis de får for megen varme i forhold til lyset.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 3. februar 2022 kl. 11.29

Hejsa

Tak for svar. Jeg vidste ikke, at de voksede sig lange, hvis de ikke fik nok lys - det vil jeg være opmærksom på.

Jeg tror, at jeg har forvekslet dem dem Amaryllis...

God dag.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. februar 2022 kl. 16.54

Jeg køber ofte hyacinther sådan som der nævnes, men jeg stiller dem udenfor på terassebordet (overdækket terasse). Så holder de meget længe og jeg vander kun sparsomt. Indendørs dufter de alt for stærkt - for mig. I øjeblikket står der stadigvæk hyacinter købt 3 uger før jul. Det viser sig at mange faktisk har to blomsteranlæg. Når det ene er færdigt, er det andet fint.
Ingeborg.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. november 2022 kl. 18.15

Jeg har med held udstyret hyacinter med et omvendt kræmmerhus, det kan jo laves af kulørt papir, så de ikke sætter blomsterknop lige oven i løget. Kræmmerhuset fjernes, når de er høje nok.

Ellers vander jeg jævnligt, lidt men tit- eller sætter dem i en skjuler, hvor der vand i bunden, men ikke helt op til potten. Lidt som med et hyacinthglas faktisk

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Vanding af hyacint?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Vanding af hyacint?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider