Forum

Stuebirk – vokser ikke længere godt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Simon M., 26. juli 2022 kl. 17.09

Jeg fik i start 2021 en stuebirk - cirka 1.5 meter høj. Den voksede godt og jeg klippede jævnligt nogle af de yderste og højeste grene af for at begrænse dens størrelse. Jeg vandede én gang om ugen og den virkede til at trives godt, ved nordvendt vindue.
I efteråret mistede den pludseligt ganske mange blade sammenfaldende med at jeg glemte en omgang vanding - 2 uger mellem vandinger.
Den begyndte først igen at få nye blade hen i foråret og siden har den aldrig vækstet på samme måde som sidste sommer og forår.

Placering og vanding er uændret. Jeg har i vinters tilføjet lidt ekstra jord samt en smule gødning - nogle små stænger sat ned i jorden.

Vil gerne have den til at vokse igen og også til at blive tættere i midten - nu er bladene primært i dens yderste forgreninger.
Er der noget jeg bør prøve?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2022 kl. 20.46

Hvor stor en potte har den?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon M., 26. juli 2022 kl. 20.57

Putten er cirka 30cm i diameter og samme i højden. Synes at have set andre stuebirke vokse i lignende størrelse potte i årevis.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2022 kl. 22.43

Jo, men det er ikke altid at de trives. Hvis jorden i potten næsten er væk, dvs blevet omsat med tiden, sker det at planten ikke vil trives. Giv den derfor en større potte, f.eks 50 cm i diameteren og noget godt pottemuld så skal du bare se så er jeg næsten 100 procent sikker på at så kommer den igang igen . Ved at have den i en store potte behøver du ikke at vande så meget .

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon M., 26. juli 2022 kl. 22.49

Interessant med den vurdering. Tak for inputtet.

Ville det være værd at prøve først at tilføre noget gødning til potten? At skifte jorden helt er lidt omstændigt da jeg bor i en lejlighed på 4. sal.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juli 2022 kl. 22.47

Hej Simon

Prøv at løfte op i planten og se efter om rødderne stadig har jord at gro i. Hvis ikke, så fylder du efter med jord . Og så kan den gror videre for en tid.
Du må ikke bare hælde gødning ned i potten, da rødder i værste fald kan tage skade.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon M., 27. juli 2022 kl. 22.56

Tak, Søren.
Det vil jeg prøve.
Det ser nu ikke rigtig ud til at der er plads til mere jord, efterfor det for nuværende går til pottens kant - men måske det kan sammenpresses lidt. Det får i hvert fald chancen.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. juli 2022 kl. 23.41

Hvis du skifter til en større potte, vil du få plads til ny jord.

Nyt svar til emnet »Stuebirk – vokser ikke længere godt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Stuebirk – vokser ikke længere godt

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider