Forum

Duftranke er for lang!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. november 2022 kl. 18.04

Jeg købte for nogle måneder siden en duftranke, den har siden stået i et østvendt vindue, og planten har sagt: "Juhhue, vand og gødning!".

Den har sat ranker der er meterlange, som har snoet sig om sigselv. Det var min mening at ompotte den her når det bliver forår, og forsyne den med en større potte + noget den kan klatre op ad.

Jeg har lige læst, at duftranke (hvis man er heldig???) kan vokse op til 60 cm om året, den pasningsvejledning, har min plante ikke læst! ;-) Desuden bør man vande med regnvand. OK! Min har fået hanevand med gødning- og vi har hårdt vand...

Den har så ikke blomstret, men det og den overvættes vækst tilskriver jeg, at den måske har fået lidt generøse mængder gødning. Ellers er den grøn og fin, bare for lang.

Må jeg klippe de der lange skud af?

Mvh
Tine- nogengange ER mine fingre FOR grønne. :-D

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. november 2022 kl. 19.15

Hej Tine.

BESKÆRING: Ledeskud, der bliver for ranglede eller mister blade, kan skæres tilbage - helst om foråret. Sideskud kan på samme årstid kortes ind til ca. 8 cm. Fjern også de svage skud.

Husk at den helst vil have regnvand, dvs kuldslået kalkfri vand og ikke postevand.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. november 2022 kl. 18.29

Okay! Tak!

Jeg har en løsning på at få ledt skuddene op og sådan, på noget tråd i vinduet, men så må jeg vist opgive, at få pudset det vindue foreløbigt. ;-)

Men tak for svaret. :-D

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Duftranke er for lang!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Duftranke er for lang!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider