Forum

Sherlock Holmes Pibe / Faldskærmsplante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 22. september 2023 kl. 19.17

Er der hjælp at hente vedr. ovenstående, for mig, meget vanskelig stueplante.
Jeg fik den 1. i værtindegave.
Den føltes tør, så jeg gennemvandede den, hældte vandet fra og lod den blive tør igen før næste vanding.
Det er sådan jeg har held med de fleste af mine ellers meget forskellige stueplanter.
Jeg fik den 1. erstattet (der var ingen pasningsvejledning med fra blomsterhandleren).
Men siden har jeg kun turdet give den ca. en spiseskefuld, når den er tør og den har nogen gange sat en smule knopper, men nogen udvikler sig ikke helt og falder af.
Jeg har læst, at de ikke tåler at stå med vand ved rødderne, så jeg har ikke turdet give dem en smule vand i skjuleren.
Er der nogen, som har erfaring med Sherlock Holmes Pibe / Faldskærmsplanter?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. september 2023 kl. 13.34

Hej S. Jensen.

Jeg har ikke selv samme plante, men kender den godt af udseende.
Jeg kan læse at det er en sukkulent og de skal som du skriver tørre hel ud efter hver vanding. Vand omkring rødderne slår den ihjel.

Min mormor, som var blomsterhandler her i Køge for ca 50 siden ,sagde altid at man skulle gennemvande sine planter og lad planten suges så meget vand den kunne indenfor en halv time. Herefter tømte man underskålen for vand. Min mormor havde grønne fingre og havde mange flotte stueplanter.

Jeg vil foreslå dig at google dens latinske navn og så se hvad du får af oplysninger. Nogle planter tåler ikke at blive flyttet rundt på, hvis de har sat blomster.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 23. september 2023 kl. 20.37

Tusind tak for svaret.
Det er også den måde jeg bruger, når jeg har tørre planter.
De får, som du skriver, gennemvanding og lige med den her turde jeg ikke lade den forblive med vandet den halve time, jeg som regel gør, men hældte derefter vandet fra.
Det har som regel virket på mine mange forskellige stueplanter.
Og da blomsterbutikken erstattede den, stak indehaveren en finger i potten (som jeg jo havde gennemvandet, som nævnt ovenfor) og sagde meget bestemt, at den var alt for våd 😲.
Så derfor valgte jeg, kun at give som ovenfor anført.
Det har også virket delvist - men den er svær at greje.
Den er modtaget som plantet i noget porøst jord, og det bliver selvfølgelig også hurtigt tør i overfladen.
Jeg var ikke klar over, at det er en sukkulent, så rigtig mange tak for den oplysning.
Den har ligesom nogle læderagtige blade og der skal intet til, før de får nogle pletter og falder af. Og den får visne ranker.
Der er ikke tale om skadedyr, så vidt jeg kan se.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 23. september 2023 kl. 20.37

Tusind tak for svaret.
Det er også den måde jeg bruger, når jeg har tørre planter.
De får, som du skriver, gennemvanding og lige med den her turde jeg ikke lade den forblive med vandet den halve time, jeg som regel gør, men hældte derefter vandet fra.
Det har som regel virket på mine mange forskellige stueplanter.
Og da blomsterbutikken erstattede den, stak indehaveren en finger i potten (som jeg jo havde gennemvandet, som nævnt ovenfor) og sagde meget bestemt, at den var alt for våd 😲.
Så derfor valgte jeg, kun at give som ovenfor anført.
Det har også virket delvist - men den er svær at greje.
Den er modtaget som plantet i noget porøst jord, og det bliver selvfølgelig også hurtigt tør i overfladen.
Jeg var ikke klar over, at det er en sukkulent, så rigtig mange tak for den oplysning.
Den har ligesom nogle læderagtige blade og der skal intet til, før de får nogle pletter og falder af. Og den får visne ranker.
Der er ikke tale om skadedyr, så vidt jeg kan se.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 23. september 2023 kl. 20.37

Tusind tak for svaret.
Det er også den måde jeg bruger, når jeg har tørre planter.
De får, som du skriver, gennemvanding og lige med den her turde jeg ikke lade den forblive med vandet den halve time, jeg som regel gør, men hældte derefter vandet fra.
Det har som regel virket på mine mange forskellige stueplanter.
Og da blomsterbutikken erstattede den, stak indehaveren en finger i potten (som jeg jo havde gennemvandet, som nævnt ovenfor) og sagde meget bestemt, at den var alt for våd 😲.
Så derfor valgte jeg, kun at give som ovenfor anført.
Det har også virket delvist - men den er svær at greje.
Den er modtaget som plantet i noget porøst jord, og det bliver selvfølgelig også hurtigt tør i overfladen.
Jeg var ikke klar over, at det er en sukkulent, så rigtig mange tak for den oplysning.
Den har ligesom nogle læderagtige blade og der skal intet til, før de får nogle pletter og falder af. Og den får visne ranker.
Der er ikke tale om skadedyr, så vidt jeg kan se.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. september 2023 kl. 22.00

Jeg syntes at have lagt mærke til at de eksemplar ,der udbydes til salg ofte taber blomsterne, men de får hellere ikke altid den bedste behandling af sælgeren . Jeg tror ikke at tåler at bliver rykket rundt med . Jeg ved at det lyder mærkelig, men samme problem kender man fra bl.a kamelia. Hvor blomster og knopper ikke tåler ret meget

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 25. september 2023 kl. 22.50

Mange tak for svaret.
Ja, det skete godt nok også med min Kamelia, tror jeg 🤔. Den frøs dog væk ude i stalden 😢.
Det kan måske godt være, at det kan have haft noget at sige i starten med Sherlock Holmes Pibe, men nu har jeg vist snart haft den et par måneder, og den har for nylig igen sat et lille fint lysegrønt skud og da har jeg nok været for tilbageholdende med vand, for det visnede.
Den havde på et tidspunkt en del små og mellemstore blomster. Der faldt nogen af inden jeg forventede det og siden er der kun kommet det lille omtalte skud.
Siden har den ikke sat hverken skud eller blomster.
Lige nu står den til observation, så jeg kan holde øje med den.
Jeg har i dag prøvet at hælde lidt kogt, lunkent vand ned i skjuleren og hældt det ud igen efter kort tid.
Og en ganske lille smule foroven.
Og jeg kan se, at den har sat en rod ud af bunden på potten og den ser frisk nok ud.
Måske skal jeg overveje at plante den om, men det er sådan noget porøst materiale, så jeg ved ikke lige, hvor man kan købe den slags. 🤔

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christin A., 4. oktober 2023 kl. 16.44

Åh, jeg har også haft mine udfordringer med Sherlock Holmes Pibe planter! Her er, hvad der virkede for mig:

Lys: Lyst men indirekte lys synes at være dens favorit.
Vanding: Jeg lader min tørre helt ud, før jeg giver den en god skylle. Ingen stående vand!
Jord: Jeg skiftede til en kaktus blanding, og det gjorde en forskel.
Temperatur: Varmt og hyggeligt er bedst. Kolde træk? Et stort nej tak.
Knopdråb: Jeg bemærkede færre knopper, der faldt af, når jeg holdt vandingen konsekvent og sørgede for, at den fik nok lys.

Håber det hjælper! Hold os opdateret om din plantes rejse!

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 4. oktober 2023 kl. 20.25

Hej søde Christin A.

Dejligt at høre fra dig, som også har en Sherlock Holmes Pibe og sikkert har haft samme udfordringer som jeg.

Jeg har også sat den lyst i indirekte lys.

Og det kan være, at jeg skal liste mig til at vande lidt mere, når jeg endelig vander, efter den er blevet helt tør.

Jeg ved ikke lige, hvor man kan købe kaktusjord, for dem er jeg uvenner med 😉.

Og jeg er i tvivl om, jeg bør omplante den nu. For jeg fik den først i sommer. Men den har stukket en lille frisk rod ud af pottebunden så..? Jeg tænkte om den kan lide orkidejord, men det meste man køber er for grov.
Det gav mig den ide, om den skulle have vand fra bunden og så smide det overskydende væk efter et kvarters tid.

Den står uden træk, men ved almindelig stuevarme.

Jeg synes hele tiden, at jeg har været på vagt ift knopfald, men efter du skrev dette, vil jeg holde øje med, om mine nye tiltag vil hjælpe.
Den har lige et gult blad igen, der nok snarest falder af 😢. Men den har pt. et lille spinkelt skud der stikket lige op af ranken øverst og det ser pudsigt ud. Nu håber jeg, at det bliver der 🙏.

Mange tak for dine råd - nu glæder jeg mig til at se, om den vil trives bedre hos mig, for det er en sjov og stadig lidt sjælden plante 💐

Nyt svar til emnet »Sherlock Holmes Pibe / Faldskærmsplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Sherlock Holmes Pibe / Faldskærmsplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider