Forum

Spiring af mandariner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Andersen, 5. februar 2011 kl. 17.27

Jeg har ikke kunne vente og har derfor i dag plantet 6 madarin kerner (eller clemmentin er det nok?) De er hvertfald "hjemmelavet"
De er plantet i hver sin lille potte -sådan nogen man får stenbedsplanter i...
Jeg har faktisk nogle mindre "potter" som jeg engang fik nogle kryderurter i, ville de være bedre?

Nu overvejer jeg så om jeg skal putte film hen over dem? de står i et sydvendt vindue nu.
Hvis jeg skal putte film over dem skal der så prikkes huller så de ikke drukner i kondens?

Mvh Jens

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 6. februar 2011 kl. 11.10

Hej Jens - jamen hvad skulle du også vente på ?
Jeg plejer hvert år lidt efter jul, at så nogen kerner fra julens clementiner. Du skal bare væbne dig med tålmodighed, for det plejer at tage 6 - 7 uger eller mere før de spirer, men alle mine er kommet op og blevet til fine små grønne planter.
Jeg tror dog at placeringen i et sydvindue er risikabel. Jeg stiller altid mine i et lyst nordvendt vindue med en hvid plastpose over med lidt ventilationshuller i. Pas på at solen ikke kommer til at bage dine frøpotter så de udtørrer, det dør de af på ingen tid.
God fornøjelse med citrusplanterne.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Andersen, 6. februar 2011 kl. 12.12

Tak for info.
Jeg har inkke noget lyst nordligt vindue, jeg bor lige op til en skov på nordsiden af mit hus, så der er pænt mørkt.
Men jeg har et vindue mod øst de kan stå i.
Jeg tror jeg prøver med en frysepose over hver potte.
Hvor tit vander du når der er pose over?
Mvh Jens

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Andersen, 6. februar 2011 kl. 12.25

Nå nu fik jeg lige læst lidt mere op på mandarinen.
Kan det passe at der går op til 8 år før den blomstrer?
Jeg mente kun det var 3 år.
Jeg læste at de 3 år var hvis man podede dem, mens at fra frø tog det 8 år...
Er dette rigtigt?

Mvh Jens

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 6. februar 2011 kl. 13.41

Hej Jens.
Der er utrolig variation-Lime blomstrer efter 2-3 år fra frø -mens andre citrustyper blomstrer efter 7-9 år.
Jeg har en podning som er 1,5 år gammel på Poncirus med bergamotte som er i blomst NU !
Et tidligere indlæg har bevist blomst og frugt på 1 årige planter af Pomelo.
Jo citrus kan være meget spændende, men de kræver fortsat beskyttede forhold selvom der er en vis udvikling af frostresistente krydsninger der måske med tiden også kan vokse på friland i Danmark.

Hvad angår de forskellige citrustyper og deres krydsninger er der en udemærket oversigt ( fra Finland ! ) her:
users.kymp.net/citruspages/mainindex.html
En meget god hjemmeside med citrusdyrkere fra hele verden kan du få her:
citrus.forumup.org/index.php?mforum=citrus
hvis du har penge nok og ikke kan vente kan du få mange af dem her-et udemærket tysk firma som leverer prima varer og forsendelse:
www.flora-toskana.de/onlineshop2/index.php?cPath=229&osCsid=57f7891a65bfbe09aea16fe1bfabc933
et andet hvor man kan købe frø:
www.tradewindsfruit.com/fruitsscientific.htm
En tysker gør det i hårdføre citruskrydsninger-hans hjemmeside kan du se her:
www.agrumi-voss.de/index.htm

Håber der er inspiration til denne spændende slægt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. februar 2011 kl. 10.40

Kære Jens, at putte film over er en glimrende ide, da man da derved sikre sig høj fugtighed ved spirring. Rigtigtnok skal man da dermed ogsaa forsyne den specifikke film med lufthuller, saa jordebunden ej bliver for sur/raadden.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Spiring af mandariner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Spiring af mandariner

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider