Forum

Fra frugt – frø til plante?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Okholm, 10. marts 2011 kl. 16.28

Hej Allesammen. Er lige blevet medlem, og vil straks benytte mig af jeres store viden og venlighed!
Jeg kunne godt tænke mig at prøve at plante frøene fra tomater, peberfrugt, citron osv...
Ved godt det med at det er hybrid... men ville alligevel gerne prøve.
Hvordan giver man frøet den bedste start? Skal det tørres først? Har lavet min egen jord af pottemuld, sang og gødning. Kan det bruges??

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 24. marts 2011 kl. 19.54

Hej Gabriella!
Jamen så er det jo bare at komme igang. Frø fra tomaten skal have nedbrudt den hinde, der er om kernen. Her kan du fx tage frø fra tomaten, lægge dem på køkkenrulle eller kaffefilter i vindueskarmen i solen og lade dem tørre en dags tid. Herefter burde du kunne få dem til at spire.
Kerner fra peber ligeså. Citronkernerne i lidt fugtig jord skulle også være nemme at spire, så held og lykke.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. marts 2011 kl. 21.03

Mht. til din såjord - der skal ikke være gødning i den, da det kan hæmme spiringen. Det er først senere, planterne har brug for det...

Der er også tilsat gødning i almindelig pottemuld, men måske går det, når du blander lidt op med sand - kun én ting at sige: Prøv det!

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 26. marts 2011 kl. 10.21

Hej Gabriella

Hvis du forsigtigt fjerner den yderste hårde del af Citron kernen og lægger dem et lunt sted imellem noget fugtigt køkkenrulle vil det fremskynde spiringen betydeligt.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gabriella Okholm, 29. marts 2011 kl. 14.38

Tusind tak! Det vil jeg prøve! Og laver straks noget nyt jord!!!

Nyt svar til emnet »Fra frugt – frø til plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Fra frugt – frø til plante?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider