Forum

Dyrkning af frø fra høstanemone

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 21. marts 2011 kl. 20.52

Jeg har fået at vide at det er nemt at få frø fra høstanemoner til at spire... Da det er en af mine stor-favoritter, ærger det mig at det ikke lykkes for mig! :(

Dette har jeg gjort:
Frøene har været opbevaret i køleskab (i lufttæt beholder) indtil de er blevet sået i så-jord. Meget let tildækket. Derefter vandet let med en forstøver så ikke de tører ud - og ej heller er for våde. Så-bakkerne er dækket med plast låg.
Så-bakkerne står lyst. Har prøvet både med lidt sol en gang imellem og slet ingen sol - men altid med masser af lys i dagtimerne.

De frø jeg har forsøgt mig med, er nogle jeg selv har samlet såvel som købte frø.

Håber meget at høre fra en af jer som kan fortælle mig hvad jeg gør forkert - samt komme med nogle fif til hvordan jeg får det til at lykkes! :o)

Mange håbefulde hilsner,

Henriette :o)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 21. marts 2011 kl. 21.09

Er det fordi du vil eksperimentere med frø. Jeg har et hav af hostanemone - de er ganske vist ikke kommet op endnu, men du kan faktisk godt få et stykke af en plante hvis du vil have det.
Min er hvid eller svagt lyserød.
hilsen Karin K

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 21. marts 2011 kl. 22.15

Hej Karin,

mange tak :o) men nej, det er ikke fordi jeg vil eksperimentere - jeg vil bare så gerne få mine frø til at spire! :o)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizette Kingo, 22. marts 2011 kl. 6.46

Eftersom høstanemone breder sig så nemt, vil jeg foreslå at du efterligner naturens metode: Læg dem hhv over og i jorden (i en bakke selvfølgelig), lad dem stå udenfor, og se hvad der sker...

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 22. marts 2011 kl. 9.18

Tak Lizette,

det vil jeg prøve :o)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 22. marts 2011 kl. 21.53

Hej Henriette,
Jeg tror, at det er fordi du ikke har givet dine høstanemoner kulde først. De fleste stauder kræver kuldebehandling (som regel 3 måneders kulde) før spiring i varme.
Lene

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 23. marts 2011 kl. 16.02

Hej Lene,
Tak for svar :o)
Frøene har ligget i lufttæt beholder i køleskab siden sidste efterår, så det er kan ikke være derfor. Jeg forstår simpelthen ikke hvad der går galt for mig - især nu da de skulle være så nemme at få til at spire! :o)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 23. marts 2011 kl. 16.17

Hej igen Henriette,
Det var mig, som var en klovn. Selv om du har haft frøene i køleskabet, så mente jeg fugtig kuldebehandling! De fleste frø skal opbevares tørt ved 3C, som du nævner, at dine har ligget i lufttæt beholder, så de holder sig friske længst muligt. Når man så er klar til såning, skal de holdes <b>koldt og fugtigt</b>, enten i potte i plasticpose i køleskabet ;-), eller mellem et par stykker fugtig køkkenrulle eller ved at så dem i potte, som stilles et halvskygget sted udenfor vinteren over. Så skulle de spire fint, når foråret med stigende temperaturer kommer.
Lene

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 23. marts 2011 kl. 16.23

Afhængig af hvor i landet, du bor, kan du måske endnu nå at så nogle, hvis du smider dem i en godt gennemvandet potte, som stilles udenfor. Hvis foråret bliver køligt, kan det give et par planter eller tre. Men du skal nok ikke regne med samme spiringsprocent, som hvis du havde sået dem tidlig vinter - i november eller december måned.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 23. marts 2011 kl. 18.51

Hej Lene,

Tak igen-igen for svar :o)
Se dét er en ny metode for mig :o)
Og det vil jeg da helt sikkert forsøge mig med næste efterår/vinter !!
I år vil jeg så ikke gøre mig de store forhåbninger - andet end for et dejligt forår og varm sommer :o)))

Hilsen Henriette

Nyt svar til emnet »Dyrkning af frø fra høstanemone«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Dyrkning af frø fra høstanemone

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider