Forum

Gule kirsbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Asmussen, 4. april 2011 kl. 20.55

Jeg søger oplysninger om gule kirsebær. Vi havde et kirsebærtræ (er blevet fældet af de nye ejere) som var op mod 10 m høj. Det stod der da vi overtog den nedlagte skole i 1967. Skolen var opført i 1888 og jeg vil gætte på at træet er fra samme tid. De er saftige og søde og bliver ret store hvis de først plukkes et stykke ind i august. De ligner Dönisens gule men er i tvivl om det er denne sort. Træet var meget almindelig i midtjylland, men man ser dem ikke rigtig længere. Er der nogen som kan hjælpe med at finde ud af hvad det var for en slag kirsebær.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 4. april 2011 kl. 22.11

Hej Ole "Dønissen er et middelstort træ med ravgule frugter, der er ret faste i kødet, det er rigtbærende men skal bestøves af andre, især egnet til konservering men brugbar til spisefrugt. Andre sorter er "Merton Glory" og "Victor" der begge er lysegule med rødlig kind. Alle sorter skal bestøves af andre. Hilsen Henry G.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 26. juli 2011 kl. 13.54

Hej Ole
Jeg har selv været på udkig efter en gul blomme - og har købt et par træer af denne: Gul dansk abrikosblomme

kridtvejsplanter.dk/sites/catalog/blomme-gul-abrikosblomme-p-2382.html

Var det muligt, det var denne du mente?
Venlig hilsen
Lene

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Asmussen, 26. juli 2011 kl. 14.26

Tak for oplysningerne. Har købt et Dönissen kirsebærtræ, tror det er det nærmeste jeg kommer det gamle træ. Men hvis andre har navnet på gule kirsbær sort anno 19?? hører jeg gerne fra jer.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 26. juli 2011 kl. 15.35

Hej igen Ole
Jeg glemte at nævne at gul abrikosblomme er en gammel sort:

Sorten har været kendt i Danmark i mange år - i Frugttræplanteskolen Odense formeredes sorten allerede i 1795. Gul Abrikosblomme blev anbefalet til plantning i 1914 og ved de danske frugtsortsundersøgelser kom den blandt de anbefalede hovedsorter til erhvervsdyrkning, den udgjorde da 2,2 % af de undersøgte træer. I planteskolerne var den i 1920 nr. 7 med 3300 træer om året. I 1938 var den nr. 9 med 4440 træer.

Håber du kan bruge disse oplysninger!

Venlig hilsen
Lene

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 22. maj 2013 kl. 10.35

Hej, på denne side (en fotoside) ser det ud til at findes flere andre gule sorter en Dönissen.

www.botanikfoto.com/en/categories/images-photos-fruit-9.php

Jeg ved dog ikke hvor gamle disse sorter er.

Nyt svar til emnet »Gule kirsbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Gule kirsbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider