Forum

Kan man så for tidligt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen Søndergaard, 23. april 2011 kl. 20.23

Jeg er for nylig blevet villaejer, og er imod al forventning blevet bidt af at gå i haven og se ting vokse. Jeg gik på nettet og fandt alverdens frø der kan såes, og var så betaget af alle de ting man kan så selv, og begyndte at så for en lille måned siden, nok en anelse for ukritisk, da havestuen nu bugner af spirede frø i alverdend afskygninger. Mit spørgsmål er nu, om man kan have sået for tidligt? Blandt andet har jeg nu nogle flotte ærte- og squashplanter, som ser ud til at have en god udplantningsstørrelse, men jeg kan så læse mig frem til herinde at de ikke skal plantes ud før til juni, og at man først bør så midt i maj. Er det et problem at jeg har plantet dem så tidligt, eller kan de fint bare blive stående i drivhuset en måneds tid endnu? Eller vil det påvirke høsten? Jeg ved ikke om man sådan kan sige noget generelt, da jeg har MANGE planter i gang, men jeg håber der alligevel er nogle derude der kan hjælpe:)

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 14. maj 2011 kl. 19.07

Hej Karen,
Da der ikke er andre, som vil forsøge sig med et svar til dig, gør jeg det. Hvis du tænker på dine squash-planter, vil det ikke betyde noget for din kommende høst, hvis du beholder planterne i drivhuset indtil det et lunt nok udenfor, forudsat at du holder dem i god vækst med vand og gødning. Pas på med at give planterne et kuldechok, når du planter dem ud. De kan også godt være lidt sarte over for bragende, fuld sol lige i starten, efter du har plantet dem ud.

Ærterne kunne du i realiteten have ventet med at så udendørs på voksestedet lidt senere, hvor jorden er varmere, men pas på duer og lign. som gerne hakker dem op og æder dem, inden de får mulighed for at spire. Men det er du jo så fri for ved at udplante store planter.

Jeg har lavet en lille huskeregel for mig selv, da jeg også før hen fik startet mine frø op alt for tidligt med lange, rankede frøplanter som resultat (for megen varme og for lidt lys); jeg plejer gerne at lægge mindst en uge (og gerne op til 10 dage) til det tidspunkt, hvor det kribler i mig for at starte med at så hvert forår. Planterne skal nok nå det alligevel;-)

Hilsen
Lene

Nyt svar til emnet »Kan man så for tidligt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Kan man så for tidligt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider