Forum

Chiliplante i vindueskarmen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 10. maj 2011 kl. 9.27

Jeg har købt mig en chiliplante i Føtex. Den stod og lokkede foran indgangen og kostede kun 25 kroner, og det kunne jo være sjovt at forsøge sig med at producere sine egne chilifrugter.

Den første blomst er sprunget ud, og så er det, jeg kommer til at spekulere på det med blomsterne og bierne. Og det ved jeg intet om - i hvert fald ikke den version, der rent faktisk handler om blomster og bier :D

Men hvordan er det - skal blomsterne bestøves før planten sætter frugt? Og bør man så have minimum 2 planter, så de kan blive krydsbestøvet? Bør jeg stille den ud på terrassen, så bierne kan komme til den?

På forhånd tak :)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 10. maj 2011 kl. 11.07

Der behøves ikke bier for bestøvning. Men fjern de første 7 blomster, ellers bliver frugterne nogle små gnallinger. Det er en regel, som alle os, der dyrker chili, følger. Og sæt dem kun ud på terrassen, når dagtemperatur er over 15 grader og nattemperatur på 10 grader og helst stille vejr (i starten ihvertfald).

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 10. maj 2011 kl. 12.02

Hej Clara.

Når det gælder havedyrkning, er jeg en sucker for simple tommelfinger-regler. Beskær roserne omkring Dronningens fødselsdag, knib Lathyrus over det 2. bladpar osv. Nu kan jeg tilføje; "Fjern de første 7 blomster på chiliplanten" til mit arsenal, og det takker jeg mange gange for :)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 18. maj 2011 kl. 20.13

Hej igen. Et lille supplerende spørgsmål:

Jeg har fjernet de første 7 blomster på planten, men der er et sted mellem 50 - 100 blomsterknopper i planten, så spørgsmålet er, om jeg bør fjerne flere end de 7, hvis pointen med at fjerne dem er, at frugterne bliver for små, hvis planten sætter for mange blomster?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. maj 2011 kl. 20.34

Jeg har de samme overvejelser lige nu, for den megen sol, vi har haft, har fremmet blomstersætningen mere end normalt. Karna Maj skrev i forrige nyhedsbrev, at det kommer an på, hvor kraftig planten er, om den kan fuldføre frugtsætningen til rimelig størrelser frugt. Reglen siger også MINDST 7 blomster og vist de første.
Så jeg har vurderet på mine, og på nogle har jeg fjernet mere end 7. På en af dem har jeg ladet en af de første store blomster sidde og fjernet nogle af de senere. Og så er der andre planter, jeg skal have set på og måske fjerne flere fra. Hvis moderstænglen er ½ cm eller nærmere 1 cm, så vil jeg kalde den stor og stærk. - Nogle chili er iøvrigt gode til selv at smide blomsteransatser, hvis de får en kølig periode.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. maj 2011 kl. 22.08

Planten vil formentlig selv smide de fleste blomster - de styrer selv, hvor mange frugter, de kan bære.

Den ser jo fin ud, så jeg ville ikke tage flere blomster af den, men bare vente og se!

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 18. maj 2011 kl. 23.03

Tak for svar. Jeg tror bare, jeg lader være med at knibe flere blomster af. Det er også som om, det virkede lidt imod hensigten - den begyndte nærmest at eksplodere med nye skud, og dermed endnu flere blomsteranlæg, da jeg begyndte at fjerne blomsterne.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2011 kl. 7.33

Det er nu ikke imod hensigten - den skal jo netop bruge krudtet på at sætte nye skud og vokse, når man fjerner blomster!

Så det er, lige som det skal være...

Nyt svar til emnet »Chiliplante i vindueskarmen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Chiliplante i vindueskarmen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider