Forum

Tomater indenfor

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgit H., 12. maj 2011 kl. 7.50

Hejsa mit drivhus er fyldt med skønne tomater men til efteråret så er det jo slut. Jeg har selv dyrket dem frem i min stue hvor jeg har et stort vibduesparti mod syd (uden radiator)
Kommer til at tænke kan jeg mon ha en cherrytomat plante til at gro inde i november så jeg forlænger sæsonen med en god måned?
De er omkribg 21 grader i min stue og med placering mod syd burde det vel kunne Løkkes eller?? Plads er der nok af så jeg behøver ik tænke på hvor stor planten bliver

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 12. maj 2011 kl. 9.19

Birgit, jeg ved ikke, det det hanlder om er lyset, dagene er meget korte om vinteren så der skal sikkert tilskudslys til for at det kan lykkes.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 12. maj 2011 kl. 16.39

Planterne har det også med at få alle mulige sygdomme sidst på sæsonen, selvom de selvfølgelig vil være mere beskyttet indendørs.

Jeg har da hørt om nogen der har haft held med at overvintre deres tomatplanter. Jeg tror Anja har prøvet.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. maj 2011 kl. 19.52

Hej Jens -

ikke gamle tomatplanter - kun stiklinger fra november/december...

Og det var ikke fordi jeg skulle bruge planten - jeg har gjort det med F1-planter for at kunne få stiklinger til den nye sæson. Og det fungerer helt fint!

Jeg har dog gjort en undtagelse i år og plantet min gamle stikling ud i drivhuset - der er frugter i gang på 3 klaser, så den skulle lige have en chance for at give en tidlig høst.

Det er rigtigt, som Jens skriver, at sidst på sæsonen ser tomatplanterne kedelige ud - men der er jo intet der forhindrer dig i at eksperimentere alligevel. Du taler jo ikke overvintring, men bare lidt sæsonforlængelse - prøv det!

mvh
Anja

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder G., 17. september 2011 kl. 10.27

Det her lyder spændende, men jeg forstår ikke helt hvordan.

Tager de sideskud der kommer lige over de store blade, og så planter dem ?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder G., 17. september 2011 kl. 10.29

Tager I de skulle der stå

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 17. september 2011 kl. 21.05

Det kan godt lade sig gøre med tomatplanter indenfor, men ja - lyset er et stort problem. Også i et sydvindue. Det er nok stadig lettest at overvintre en lille stikling kontra en gigantisk plante. Jeg har selv taget min yndlingsplante med 100 frugter på indendørs. Frugterne skal nok modne, men om planten overlever når vi kommer ind i november er nok mere tvivlsomt... forresten, hvis man har spindemider på planten kan man lige så godt opgive overvintringen med det samme.

Nyt svar til emnet »Tomater indenfor«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Tomater indenfor

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider