Forum

Chili og peber planter taber blomsterne.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Per Sørensen, 29. maj 2011 kl. 15.53

som overskriften siget blomsterne falder af men der kommer ingen frugt på hverken chili eller peber planterne..

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. maj 2011 kl. 8.16

Hej Per Sørensen

Måske kan du få bedre trivsel hos dine chili- og peberplanter, hvis du justerer den måde, du passer planterne på.
Der er flere ting at være opmærksom på:

Undgå at vande for meget - rødderne tåler ikke, at al ilt tvinges ud af jorden, fordi den er helt vandmættet. Hvis dine planter lige nu er meget våde kan "kuren" bestå i at lade dem tørre lidt ud i en uge eller lidt længere og så starte op med mindre vandmængder pr vanding derefter. Sørg for, at der ikke står vand i underskålen eller nederst i plantesækken eller -krukken.

I det forholdsvis kølige vejr, vi har haft i maj, udvikler insektbestanden sig langsommere - så må man hjælpe sine planter med bestøvningen ved at ryste dem lidt hver dag. De blomster, som ikke bliver bestøvet i tide, skiller planten sig af med ved at afsnøre vand- og næringstilførsel til dem - det er det du ser som at blomsterne falder af.

Hvis dine planter står rigtig varmt ( ved en temperatur oppe over 25 grader) bliver bestøvningen meget usikker - det giver samme resultat som manglende bestøvning: Blomsterne falder af.

Endelig kan du sørge for at næringen til dine chili- og peberplanter
frigøres fra en kompostrig jord stille og roligt hen gennem sæsonen. Jordblandingen kan være 1 del muld, 2 dele god havekompost og 1 del sand. Du kan eventuelt forsøge at omplante enkelte af dine planter og så følge deres trivsel, inden du omplanter alle.
Hvis du har plantet dem i næringsfattig jord og derfor anvender flydende gødning ved vanding en gang om ugen kan det udsving i næringstilførsel betyde, at plantens biologi forstyrres - igen med samme virkning: Blomsterne falder af. Du kan vælge at lade planterne stå i den næringsfattige jord, men ændre gødningstilførslen, så du vander med en meget mindre koncentreret gødning ved hver vanding.

Endelig skal du huske "chili-tommelfinger-reglen" om at knibe de første 4 - 5 blomster fra hver plante - det øger plantens blomstersætning over en længere periode - og giver dermed bedre mulighed for en stor høst.

Jeg håber, at du ud fra dette kan lægge en plan, der redder sæsonens chili- og peberhøst !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. maj 2011 kl. 10.15

Som sædvanlig et supergodt svar fra Lone!

Men jeg vil dog lige tilføje, at det er fuldstændig normalt, at der i startes smides en hel del blomster, før frugtsætningen går i gang, så måske er alt, som det skal være?

Har du dine planter inde, eller er de rykket ud i drivhuset?

mvh
Anja

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 30. maj 2011 kl. 12.52

Jeg vil gerne komme med et godt bud på hvordan man får dem hurtigt til at sætte frugt. (næste år)

Inden jeg lukkede drivhuset ned sidste år såede jeg 3 peber planter. De fik lov at få ca 2 uger med det sidste sol og varme i drivhuset. Herefter har de stået i min vindues karm hele vinteren. Jeg har ikke vandet dem meget og gødning har de først fået for 3 uger siden.
Resultatet er at jeg snart har 3 modne peberfrugter og flere på vej :-)
Mvh Jens

Nyt svar til emnet »Chili og peber planter taber blomsterne.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Chili og peber planter taber blomsterne.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider