Forum

Orkide

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jonas Søndergaard, 8. september 2011 kl. 8.56

Hej jeg har nogle orkider jeg ønsker at omplante mit spørgsmål er så kan jeg stadig nå at omplante i år

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Søndergaard, 8. september 2011 kl. 9.00

Hov lige en ting til ang. hvilken metode jeg skal anvende ang. omplantning har købt okide jord +flydende orkide gødning og bundlag i potte eller anden beholder har læst noget med noget rald i bunden kan jeg bruge lega nødder istedet ?

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 8. september 2011 kl. 19.51

Ja det kan du godt.
Du kan få flere tips her:
forum.orkideer.dk/
Du skriver ikke hvilken type orkide det drejer sig om, men mon ikke det er de alm. phalaenopsis?
Du vander potten godt igennem.
Herefter vender du bunden i vejret på potten og frigør rodklumpen så forsigtigt som muligt. En kniv kan være nødvendig da rødderne ofte " suger " sig fast på pottens indside.
Når rodklumpen er frigjort ryster du så meget medie af som muligt og yderligere medie kan fjernes manuelt eller ved at skylle rødderne under den rindende hane. Døde rødder fjernes med saks. Luftrødder bevares så vidt muligt.
Herefter placeres rodklumpen i den nye potte og vækstmediet pakkes forsigtigt ned omkring rodklumpen.
Det er fint med en del luft i starten-yderligere vækstmedie kan løbende tilsættes.
Den skal herefter stå TØRT i 1 -2 uger afh. af temperaturen.
Den skal IKKE gødes de første 4-8 uger.
Temp. over 20 C.
Fremtidig gødning på nuv. tidspunkt hver 2 måned indtil lyset vender tilbage.
Regnvand er bare kræs for orkideer, så hvis du kan vande med det behøver du ikke gøre andet til april måned.

Nyt svar til emnet »Orkide«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Orkide

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider