Forum

Teblomst, Micromeria fruticosa

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 12. september 2011 kl. 11.07

Jeg har lige købt en Micromeria fruticosa - teblomst ifølge skiltet ( har den et andet dansk navn?). Den dufter helt fantastisk af menthol og kamfer og er meget yndig med små lyserøde blomster og fint løv. Jeg glæder mig til at lave te af den. Blomsterhandleren, der solgte den, vidste ikke så meget om den. Og det, jeg har kunnet finde, er meget godt opsummeret på denne side:

www.gimcw.org/plants/Micromeria.fruticosa.cfm

Jeg har skrevet til gartneriet, der har produceret den, men jeg vil nu alligevel spørge her om der er nogen, der kender noget til dens krav. Kan den tåle frost her i landet, har den brug for en bestemt type gødning, taber den bladene, hvor langt kan den klippes tilbage og hvornår er det bedst at plukke bladene til te mm?. Jeg har klippet to bløde stilke af til stiklinger - det kan jo være de kan slå rod i et glas vand.

Forøvrigt har jeg læst at den indeholder et stof, pulegone, der gør den uegnet som føde til gravide eller kvinder, der ønsker at blive gravide - er der mon nogen, der ved mere om det?

Indtil videre får den en plads mellem mine peberplanter mod vest, i vindueskarmen - det tager den nok ikke skade af.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Roswall, 19. maj 2014 kl. 14.04

hvordan er det gået med den?, jeg søgte på google om mere viden og fandt kun dig. derfor skriver jeg så længe efter mvh Rie

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 19. maj 2014 kl. 14.16

Hej Rie

Den afgik desværre ved døden, da jeg tog på ferie så vidt jeg husker. Den kunne absolut ikke tåle at tørre ud, spøjst nok, dens oprindelse taget i betragtning. Den smagte fint. Jeg har ledt efter en ny, nu da jeg har et drivhus den kan stå i. Hvis jeg finder en, vælger jeg nok selvvandingspotte :)

Meget nyttig plante: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23811461

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rusbjerg Jørgensen, 7. juli 2020 kl. 15.56

Hejsa.
Ak! Ja!
Verden er ikke blevet klogere siden du skrev opslaget tilbage i 2011.
Dog har jeg fundet lidt, jeg har fndet ud af at har man ond i maven skulle den være med til at berolige maven (det er afprøvet og virker, fantastisk).
Faktisk så kommer det hele ud i løbet af 15 min, og man får en god fornemmelse i maven også er den frisk igen.
Jeg har lige købt denne fantastiske plante i foråret.
Mangler du at få finger i den, så siger du blot til :)

Mvh Lene

Nyt svar til emnet »Teblomst, Micromeria fruticosa«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Teblomst, Micromeria fruticosa

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider