Forum

Ranglede pelargonier

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peder G., 16. september 2011 kl. 8.15

Mine pelargonier bliver meget ranglede.

Jeg har læst herinde om beskæring af dem, og det blev jeg en del klogere af.

Men kan jeg undgå at det sker ? Her tænker jeg på at gødning, lys og vandning også må have indflyelse på at de bliver ranglede.

Håber at der er nogen der har en ide om hvad jeg kan gøre ved det.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 16. september 2011 kl. 10.03

At blive ranglet og "træagtig" med alderen er pelargoniernes helt naturlige vækstform. Personligt synes jeg det er utroligt charmerende, men opnår det sjældent da jeg kun har lidt plads til overvintring og derfor ikke kan overvintre mine store planter.

Nu ved jeg ikke om det er ældre planter der er tale om, hvis det er unge planter lyder det som om de får for lidt lys. Pelargonier er nogle af de få planter der faktisk klarer sig fremragende med meget lidt gødning og meget lidt vand (de skal helst tørre næsten ud mellem vandingerne), så det er sandsynligvis ikke det der er galt.

De professionelle gartnere kan avle tætte harmoniske formede pelargonier, men jeg tror det er svært at kæmpe mod naturen for os almindelige havemennesker, så enten skal du lære at elske dine ranglede pelargonier eller også skal du købe nye tætte hvert år.

Mange hilsner
Trine - som elsker pelargonier!

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. september 2011 kl. 11.27

Peder du kan klippe dem lidt ned hen over sommeren, tage dem du synes bliver for lange,
Mine pelargonier ser sådan her ud nu, jeg klippede/skar dem ned her juni/juli og lavede en masse stiklinger af det jeg har klippet af.
For at de ikke bliver lange til vinter kan du placere dem lyst men køligt, de fleste pelargonier tåler ned til 4-5 grader, og kun vande sparsomt, mine står i udestuen hvor der er en temperatur på ca 5-10 grader om natten og en masse lys de bliver ikke nær så ranglede som dem jeg sætter varmere og med samme lys

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. september 2011 kl. 11.32

Jeg gøder en gang om ugen med noget der beregnet til pelargonier det her NPK. 20-20-20 til vedligehold af planter, men hvis du er interesseret i mere om gødning kan du sende en mail så skal jeg finde lidt mere om gødning til pelargonier
Lis

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder G., 17. september 2011 kl. 10.18

Jeg takker for hjælpen, og jeg er blevet klar over hvor det er galt.

De står for varmt om vinteren. Så jeg vil fremover bruge den rigtige beskæring. og så nyde dem de nu bliver.

Til Lis P
Jeg er ikke intreseret i dit tilbud om gødning på nuværende tidspunkt, men takker mange gange for tilbuddet.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 17. september 2011 kl. 12.02

Peder det var nu heller ikke slag af gødning jeg mente, men hvilken gødning du skulle bruge hvornår, jeg har en liste fra en pelargoniemand som jeg kan sende til dig så du ved hvad og hvornår du skal bruge det for at dine pelargonier skal holde sig pæne

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder G., 17. september 2011 kl. 19.41

Hej Lis

Jeg sender dig en mail

Nyt svar til emnet »Ranglede pelargonier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Ranglede pelargonier

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider