Forum

Fra mandarinkærne til mandarintræ?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line Marie T., 21. november 2011 kl. 20.54

Hej plantefolk.

Jeg er en kvinde på 18 år, og jeg prøver på at få grønne fingre.

Jeg har søgt lidt om dette emne, men jeg fik ikke helt de svar jeg søgte.

Spørgsmålet er vedrørende min lille mandarinkærne som er ved at få spirre.
I dag har jeg plantet den i citrusjord, og rigeligt med vand (så jorden er fugtig) i bunden er der lecakugler da der ikke er hul i potten. Den står indendørs ved et vindue.

Jeg beder jeg om en novice guide om hvordan jeg tager mig af min aller ALLER første plante/kærne som jeg gerne vil have til et smukt træ!
Så fortæl mig trin for trin hvad jeg skal og ikke skal og hvornår og hvorledes.

Kærlig hilsen Line.

PS. Jeg har læst artiklen om citrustræer, men jeg har mere brug for personlig erfaring

Jeg håber jeg har placeret emnet det rigtige sted.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 22. november 2011 kl. 12.04

Hej.

Du kan hente rigtig mange oplysnnger på dette link:
citrus.forumup.org/index.php?mforum=citrus&sid=c4c0539194cbe85c89869167a498f7a8

Lime blomstrer 4 år fra frø og er nok en af de hurtigste.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 22. november 2011 kl. 19.48

Hej Line.

Jeg havde desværre ikke så meget tid til at råde dig da jeg var på arbejde.

Her er mine erfaringer.

Så frø af frøægte sorter så som Lime, citron mm. Du kan læse mere på den hjemmeside jeg sendte som link.
Krydsninger som Mandarin vil falde forskelligt ud.

En som jeg vil tro du kunne få glæde af og som ikke bliver et kæmpetræ er f.eks
4.bp.blogspot.com/-mn_elfLuOjQ/TWCRy63r9vI/AAAAAAAAADA/aeYWvOzdNnU/s640/fingerlime1.jpg
den Austraske Fingerlime-hvis du får fat i nogle frø er jeg liebhaver.

Hvad angår dit eksperiment er der et par ting jeg vil råde dig til.
Find en potte med hul i ( helst ler ) og bland Lecakuglerne i gromediet ( citrusjord er OK ) i stedet for som dræn i bunden -det virker nemlig ikke.
Såt potten i et sydvindue og hold temperaturen på omkring 20 C eller lidt lave ( over 15 C ).
Forvent først at det skyder rigtig fart til foråret.
Når det blomstrer og det gør mange først efter 4-5 år fra frø, må du vente ca. 6 mdr. før du kan høste frugten.

Man kan snyde planterne ved at sætte dem udendørs i 3-4-5 uger i august måned og så tage dem indendørs igen.
De tror så at det har været efterår/ vinter og vil begynde at blomstre igen.
Citron blomstrer notorisk ca. hver 3 måned andre som f.eks. Mandarin kun en gang i foråret.

Har vedhæftet en af mine yndlingsplanter nemlig Buddhas hånd som på nuværende tidspunkt dufter i hele udestuen.
Den har kun " skræl " -til gengæld dufter den stærkt parfymeret af citron og kan bruges til alt man ellers skal bruge citronskræl til.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Marie T., 22. november 2011 kl. 22.03

Tusind tak for svar, lige nu står kærnen i en "metal" potte, men jeg vil give den fred og vente med at omplante den i en lærpotte med dræn hvis dette kan lade sig gøre?

Jeg har desværre ikke mulighed for at lade potten stå mod syd, men derimod vest, hvad kan der ske ved dette?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. november 2011 kl. 18.14

Kære Line, et mandarintræ maatte passes og dermed ogsaa plejes, som andre citrustræer. Det kan jo da derfor betale sig at søge paa pasningog plejning af citron og appelsin her paa disse sider, da du derved vil finde svar paa, hvordan du maatte passe dit lille træ bedst muligt.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Fra mandarinkærne til mandarintræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Fra mandarinkærne til mandarintræ?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider