Forum

Parasolpilea – Pilea peperomioides

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Berndt Nyborg, 5. december 2011 kl. 17.53

Vi overtog for 17 år siden en parasolpilea, som var efterladt i et hus vi havde købt. 5 år senere flyttede vi til vores nuværende bolig, og pileaen fulgte selvfølgelig med. Den har det fint, er nu 60 cm. høj og har fået en del "børn", som nu er 15 - 25 cm høje.

Moderplanten er desværre blevet temmelig ranglet med en ca 50 cm nøgen "stamme" på tykkelse med en lillefinger. Der er derfor et langt bart stykke uden grønne blade mellem de nye skud forneden og moderplantens blade i toppen.

Er det muligt at "fælde" moderplanten med fx. 30 cm stamme og sætte den i vand - i håbet om at den vil slå rødder?

M.v.h. - Berndt

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. december 2011 kl. 7.24

Hej Berndt

du kan godt klippe toppen af, men du skal ikke sætte den i vand, men potte den i fugtig jord og så holde jordtemperaturen på ca 25 til der er dannet rødder, men du skal vente til foråret.
MVH Lis

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. december 2011 kl. 7.25

der skal stå 25 grader,

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berndt Nyborg, 6. december 2011 kl. 10.58

Hej Lis.

Mange tak for tippet. Det var godt, at jeg ikke nåede at ødelægge planten. Parasolpileaen står i øjeblikket i et nordvendt vindue, hvor den åbenbart trives fint.

Hvordan kan jeg holde jordtemperaturen på 25 gr ? - Kan jeg til foråret stille en potte med fugtig jord (med underskål) på en lille plade, som skærmer for den opstigende varme luft fra en radiator, f.eks. i vores havestue, og så vente med at ompotte pileaen, til jeg har forvisset mig om, at pottemulden holdes på ca. 25. gr. hele tiden? - Der er ikke direkte sol det pågældende sted, hvilket skulle være en fordel.

Eller hvordan gør man det bedst?

På forhånd tak.
Mvh. - Berndt.

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. december 2011 kl. 12.28

Hvis du har gulvvarme et sted kan du stille den der, men ellers så plejer jeg at stille dem i vinduet, i skygge så de ikke får direkte sol.
Du behøver ikke at stille den på en varm overflade, bare den aldrig tørrer ud, så skal der nok kome rødder.
Jeg har en der har stået ude på svalegange hele sommeren i skygge den har sat en masse nye skud, samt at den har blomstret, hvilket mange ikke har set før, blomsten er nu heller ikke det mest spændende ved den.
MVH Lis

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. december 2011 kl. 20.47

Du kan evt. også købe en spirekasse med indbygget varme - eller en varmemåtte, som bruges til terrarier.

De fås både med og uden termostat - termostaten gør dem noget dyrere, men så er der også lidt mere styr på en konstant temperatur.

Et par links:

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=54&zenid=5db2b844a91b2db4bdd0b811bbec294b

www.google.com/cse?lr=lang_da&q=varmem%E5tte+pris&sa=S%F8g&hl=da&cx=partner-pub-4119471639955391%3A1419339949&ie=ISO-8859-1#gsc.tab=0&gsc.q=varmem%C3%A5tte%20terrarier%20pris

mvh
Anja

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berndt Nyborg, 7. december 2011 kl. 15.35

Tak for jeres svar, Lis og Anja.

Vi har kun gulvvarme i badeværelset, men dér er der ikke plads til den. - Jeg tror, jeg vil starte med at sætte toppen af pileaen i en urtepotte med fugtig, lun jord, holde temperaturen på et passende niveau, samt huske at holde jorden fugtig.
Jeg har fundet et lunt hjørne i entreen med et lille vestvendt vindue uden direkte sol, hvor persiennen kan skærme for sollyset på solrige dage (det hænder jo at solen skinner!).

Jeg håber, det vil lykkes!

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berndt Nyborg, 1. juni 2012 kl. 8.53

Så er der gået et halvt år - og vores parasolpileaer har det fint.
Vi har nu både moderplanten (ca. 35 cm høj) med 3 "spædbørn" i samme potte - og hele 3 små, flotte parasolpeleaer i separate potter (nu 25 - 30 cm høje).

Jeg fulgte Lis' råd og pottede den halverede moderplante om i fugtig jord og fik altså samtidigt forsigtigt skilt 3 af dens børn ad og plantet dem i separate potter.
I øvrigt har det vist sig, at de slet ikke er så sarte med hensyn til temperaturen, bare de jævnligt får lidt vand.
De står alle i nordvendte vindueskarme.

Tak for rådene.

M.v.h. Berndt

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Kibsgaard Pedersen, 19. marts 2014 kl. 21.17

Er du at træffe herinde Berndt? Jeg søger en pilea peperomides. Er det noget du kan hjælpe med? Mvh Louise. :-)

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berndt Nyborg, 19. marts 2014 kl. 23.36

Hej Louise.
Ja, jeg har lige set dit "nødråb". - Det kniber lidt med at hjælpe. Vi er stadig de lykkelige ejere af 2 "parasolpileaer". Det ene "barn" (nævnt ovenfor) fik nogle mærkelige små knopper på nogle af bladenes underside. Begyndte så at miste bladene lidt for hurtigt og måtte kasseres.
Nr. 2 fik min søster, som har været heldig med den. Den er endnu ikke så høj, men ser frisk ud.
Den 3. som også har det fint, har jeg flyttet tilbage til potten med moderplanten, som efterhånden var blevet lidt bar op ad stammen. De nævnte "spædbørn" ved moderplanten gik det nemlig skidt med. De gik simpelthen ud.
Moderplanten, der nu er ca. 45 cm høj, har det heldigvis fint. Det bare stykke bliver nu delvis skjult af "barnet", der kom hjem igen. Er ca. 30 cm høj. Vokser jo meget langsomt.
Jeg er ked af det, men vi har altså nu kun de 2 pileaer, som vi passer godt på.
Forhåbentlig lykkes det dig at skaffe et eksemplar på en eller anden måde.
Mvh.
Berndt

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Kibsgaard Pedersen, 23. marts 2014 kl. 12.59

Hej Berndt!

Ærgerligt at "spædbørnene" gik ud! Så må du passe godt på dem I har tilbage :-) Men tak for svar! Jeg prøver at opstøve én andetsteds.

Mvh Louise :-)

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Lunn, 20. september 2014 kl. 14.12

Hej Louise Kibsgaard Pedersen,

Har du fået din pilea? Ellers kontakt mig!

Min pilea har jeg haft i mere end 30 år, og den har lavet et utal af aflæggere! Fik den i 1984 af en forstander på Haslev Højskole, som havde fået den af ?.

Det er det karakteristiske ved denne plante: Man giver aflæggere videre!

Pilea blev (gen)fundet af missionæren Arne Espengren i Yunanprovinsen i Kina i 1945. Han tog en stikling med til Norge i 1946 og gav aflæggere videre.

Du kan læse om den på Wikipedia :
da.wikipedia.org/wiki/Pilea, et indlæg jeg skrev i 2006.

Da man kun formerer den med aflæggere, er alle eksemplarer genetisk mere end 70 år gamle!

Det kunne i øvrigt være sjovt at lave en "menneskelig" stamtavle over hvem der har fået pilea fra hvem og hvornår ...

Mvh Torben Lunn, torben@lunn.dk

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Trærup, 22. september 2014 kl. 0.18

jeg søger med lys og lygte efter små skud som mangler et nyt hjem :-)

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Lunn, 22. september 2014 kl. 14.13

Hej T. Trærup,
Hvor i Kongeriget befinder du dig?
Hvis du kommer i nærheden af Aarhus-området, så sig til: Så har jeg én klar til dig!
Mvh Torben Lunn

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Trærup, 22. september 2014 kl. 14.23

Hej Torben Lunn.
Jeg befinder mig i Viborg.
Åh det lyder bare rigtig godt :-) har søgt og søgt.

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Lunn, 22. september 2014 kl. 18.45

Hej T. Trærup,
Næste gang du skal til Århus, så giv mig lige et praj dagen før! Så har jeg en lille spæd pilea med på arbejde, så du kan hente den i Viby! Brug evt min mail torben@lunn.dk.
;-) Torben Lunn

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Samantha Woodard, 8. oktober 2015 kl. 22.17

Hello,

This is an old thread but perhaps someone will hear me! I have a sincere question if anyone would be willing to send me a small offshoot, to the united states? I of course will offer shipping and my infinite gratitude!

best regards
samantha

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. oktober 2015 kl. 10.29

Hi Samantha
I hope that someone will be able to send you the desired offshoot.

Hvad er der så specielt ved netop den plante at der kommer et ønske om en aflægger helt fra USA ? For mig at se er det bare en almindelig sukkulent, som jeg selv har haft for mange år siden og inden jeg var interesseret i planter. Går nu heller ikke så meget op i stueplanter.

Ingeborg

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. oktober 2015 kl. 12.01

Jeg ved ikke om de amerikanske told myndigheder er lige så strikse som de australske for her kommer der ikke noget ind .
De må da også have planten i USA .

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. oktober 2015 kl. 15.09

Hej Ingeborg
Jeg tror, det skyldes, at mode spredes hurtigt via de mange hjemmesider, hvor folk viser billeder med fine opstillinger fra deres hjem.
En del mennesker er ogsae begyndt at interessere sig for luftrensende planter, og den pilea skulle ogsae vaere luftrensende

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Lunn, 11. oktober 2015 kl. 17.26

Hej Ingeborg
Pilea er en meget speciel plante: Den kom til Europa (Norge) i 1948 via en missionær,som gav stiklinger til folk, som gav stiklinger til folk som gav ...
Den formeres kun ved stiklinger, så den plante du har, er sandsynligvis mere end 67 år gammel.
Vil du vide mere, så findes der en gruppe på Facebook: "Min Pilea".

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Samantha Woodard, 11. oktober 2015 kl. 22.15

Yes, I am sure it must seem crazy to have such an interest in a plant that is in Scandinavia very common. However it is very difficult, almost impossible to find over here. I saw this plant on a trip to Denmark and something about it just sparked me! I think it is quite attractive and the story and history behind it is quite unique and interesting. I'm sure to some it is commonplace but to me it is quite rare and beautiful.

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Lunn, 12. oktober 2015 kl. 0.02

Hi Samantha,
I should like to send you an offshoot, but I'm affraid of your authorities: Will they allow such a transaction?
I can send it without soil ...
Please let me know, because I don't wont to get jailed next time I visit US! ;-)
Greetings from Torben, torben@lunn.dk

Nyt svar til emnet »Parasolpilea – Pilea peperomioides«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Parasolpilea – Pilea peperomioides

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider