Forum

Citrontræ – Vanding, og gødning.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Simon Husted, 10. december 2011 kl. 18.10

Hej alle.

Jeg er vild med citrustræer, dog har jeg aldrig haft nogen før. Her for nylig lagde jeg nogle citron kerner på et vådt stykke køkkenrulle, og i går kom der en lille rod ud, så jeg plantede den i noget så- og priklejord, under et LED plantelys. Jeg ved godt det ikke er årstiden til det, men tja. Den er stadig ikke kommet op, men jeg har dog stadig nogle spørgsmål:

Jeg har læst at jorden helst skal være sur og kalkfattig, og da der er kalk i postevand, så skal det jo helst ikke bruges. Jeg har købt noget demineraliseret vand, og mit spørgsmål er om det kan bruges? Eller skal det være helt rent, altså destilleret? Det jeg har købt er fra Føtex og hedder Borup. Der står på flasken at det kan bruge til sprøjtning af blade på planter, men kan det også bruges til vanding?

Jeg har også et andet spørgsmål. Som skrevet har jeg plantet det i så- og priklejord, da det ikke er fyldt med gødning, så den lille spire ikke dør. Jeg ved at der findes noget som hedder citrus jord, men hvornår kan jeg plante den over i det? Og ang. gødning, hvornår kan jeg bruge det? Jeg har nemlig købt noget citrus gødning, Vitagro, som blandes op med vand.

Jeg vil gerne have et hurtigt svar, da jeg helst vil undgå at bruge så meget postevand til vanding som muligt.

Hilsen Simon

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Husted, 10. december 2011 kl. 18.28

.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. december 2011 kl. 8.46

- du kan da bare bruge regnvand -

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. december 2011 kl. 10.16

Hej Simon
Mit citrontræ, som er 3 år gammelt, ved ikke, at det ikke kan tåle postevand, det gror ganske fint selvom det udelukkende får postevand, dvs. til dobbelt str. i løbet af det seneste år. Jeg bor endda i et område med ret meget kalk i vandet.
At en plante skal have kalkfattig jord betyder ikke nødvendigvis, at den slet ikke må få kalk. Jeg tror, at de mængder der er i vandet er for små til at der ophober sig mere i jorden end planten kan tåle.

mvh Vibeke

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Husted, 13. december 2011 kl. 13.19

Tusind tak. Jeg har også tænkt på det med regnvand, men jeg har ikke mulighed for at skaffe det er visse årsager.

Ved i hvornår man må begynde at give gødning, og omplante den i citrus jord?

Nyt svar til emnet »Citrontræ – Vanding, og gødning.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Citrontræ – Vanding, og gødning.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider