Forum

Forspiring af ærteblomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise Dybro, 1. marts 2012 kl. 16.58

For præcis en uge siden såede jeg ærteblomster med navnet Matucana i potter (h 6 cm, diameter 10 cm), og en uge senere ser de ud som på fotoet. Men er det rigtigt, at de skal være så store allerede nu? Er der noget jeg bør være særligt opmærksom på?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. marts 2012 kl. 17.39

Du skal være opmærksom på, at de gerne må stå køligt, og at de skal have masser af lys.

Ellers kan de nemlig blive meget lange og ranglede :)

Og glæd dig til dem - det er en superflot sort, du har fundet!

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Dybro, 1. marts 2012 kl. 18.32

Hej Anja, OK, jeg troede, at de skulle stå lunt, men altså, så snart de begynder at spire godt, så skal de flyttes til et køligere sted. Super. Jeg har iøvrigt også sået nogle andre ærteblomster ved navn Cupid, dem glæder jeg mig til at se titte op af jorden.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 1. marts 2012 kl. 20.58

Jeg nipper mine over 2. bladpar så de bliver buskede - og driller vejret så jeg ikke kan få dem ud på det tidspunkt jeg havde beregnet, så bliver jeg ved med at nippe dem hver gang der er 2 bladpar på hver udgrening - det giver nogle flotte kraftige planter når de bliver store.

Lene

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 26. april 2012 kl. 17.46

Hej!

Jeg er ny have ejer og må indrømme, at jeg har ikke meget forstand på alle de slags blomster som findes på markedet. Men det hele er simpelthen bare SÅ spændende for mig...

Jeg har fået sået og sået, og vinduerne er ved at bugne af bakker.

Har selv desværre kun 5 planter ærteblomst (ud af de 20 frø), ved ikke hvad der er gået galt der??

Mit spørgsmål lyder, hvornår må de plantes ud?

Mvh.
Thordis

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Adriana Schultz, 6. juni 2012 kl. 0.37

Hej.
Er der nogen der har prøvet at så ærteblomster direkte på voksested i juni måned?
Jeg har forspiret nogle men de blev lange og ranglede og efter jeg har læst lidt mere forstår jeg godt hvorfor :(. Men jeg vil så gerne have ærteblomster i kolonihaven i år...
På forhånd mange tak.
MVH
Adriana

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. juni 2012 kl. 7.55

Jeg vil foreslå dig at gøre begge dele - både så lidt direkte i jorden og i et par potter, så du er sikker på at have planter et eller andet sted :)

Nyt svar til emnet »Forspiring af ærteblomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Forspiring af ærteblomster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider