Hvordan kan jeg bevare mine nye højbede bedst muligt?

Jeg står i den situation at jeg har nogle højbede. De er nye og skal males og beklædes. Jeg ærger mig over, at de ikke er i lærketræ, men sådan er det bare. Dvs. at de skal behandles for ikke at forgå, jeg kvier mig bare ved at dyrke fødevarer i plastik…

Så hvilken maling (eller blot linolie?) anbefales?

Og hvilken beklædning vil være mest kemi-fri at bruge?

De er ikke vildt høje, og jorden er i kontakt med den »rigtige« jord.

Med venlig hilsen
Christina, april 2015

Svar

Uanset højbedenes højde og hvilken jord træværket har kontakt til, så vil jeg klart anbefale at bevare træet ubehandlet.

Til kanter på højbedene er træ udmærket. Levetiden afhænger af træsort, hvilke vækstbetingelser træerne har groet under, hvilke dele af træet brædderne er savet af og bræddernes tykkelse.

Robinia, også kaldet akacietræ, er klart det mest holdbare. Men brædder fra thuja eller cypres er også holdbare, ligesom det klassiske egetræ. Lærk kan være godt, men det afhænger meget af hvilke vækstbetingelser træet har groet under, da det levede.

Træværket holder længst, hvis træet har haft en relativ langsom tilvækst.

Brædder bør være af kerneved, som er det inderste af stammerne. Kerneved er, fra naturens side, imprægneret og derfor holdbart. Splintved, som er de yderste dele af stammerne, er ikke nær så holdbart. Jo tykkere brædderne er, des længere holder de.

Min kompostbeholder, som der altid er gang i, er bygget af lokalt groet lærk. Brædderne var 2,5 cm tykke og den har nu holdt i 15 år, men trænger til udskiftning.

Hvis du synes det lyse træ skæmmer din have, kan du lave en tynd »vælling« af jord og vand, som du smører på de synlige sider af dine højbede. Træværket gråner naturligt i løbet af et års tid.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan kan jeg bevare mine nye højbede bedst muligt?