Hvordan anlægger jeg en indkørsel?

Jeg skal til at anlægge indkørsel. Jeg har tænkt mig at bruge knust granit, men skal der være noget mellem jorden og granitten. Her tænker jeg på plast og lignende for at holde ukrudten nede?

Med venlig hilsen
Thomas, oktober 2003

Svar

Jeg går ud fra, at du skal bygge et parcelhus og lave en indkørsel. Der skal køre en personbil nogle gange dagligt, men ikke mere trafik eller tungere trafik. Du vil gerne have en overflade som en slags grus, og uden ukrudt, tak!

Når byggefolkene er færdige og har efterladt dig med et fint hus liggende midt i en mudderpøl, så skal du allerførst have fast grund under fødderne. Hvis jorden er meget leret, så grav 30 cm af. Hvis jorden er mere sandet/gruset, så nøjes måske med 20 cm. Læg for eksempel 15 cm bundsikringsgrus og derover 15 cm stabilgrus. Det underste lag er for at hjælpe med at holde det øverste lag nogenlunde tørt, og for at undgå at frost og tø arbejder så meget med jorden, at der kommer buler og lunker i den pæne overflade. Det øverste lag er for at give indkørslen styrke nok til at bære din bil, og til en enkelt flyttebil i ny og næ.

Skulle der med tiden opstå lidt ujævnheder i indkørslen, så er det let at rette op, når toplaget er knust granit, lettere end hvis der havde ligget fliser eller herregårdssten som belægning. Mange vælger helt at undlade det nederste lag, men jeg ville nok gerne have det med.

Hvis du nu lagde et 2 cm tykt lag knust granit direkte oven på stabilgruset, så ville de større sten i stabilgruset komme op til overfladen hver søndag formiddag, når du var ude med riven. Derfor skal du lægge et 3–4 cm lag af stenmel oven på stabilgruset, før du slutter af med knust granit. Så kommer der ganske vist lidt stenmel med op når du river, men det vaskes ned igen i næste regnvejr. Det er altid de største sten, der kommer til at ligge øverst.

Stenmel er typisk knust materiale i størrelsen 0–2 mm eller 0–4 mm. Knust granit vil jeg anbefale i størrelsen 8–12 mm, eller 6–10 mm, afhængigt af hvad din vognmand kan skaffe. Farven kan være alt fra mørk grå til kridhvid, fra rød til blå, og det fås i mindre sække, men ofte også i bigballer på 1 m³.

For ukrudtets skyld er der ingen grund til at lægge noget som helst under en grusbelægning, eller en hvilken som helst anden belægning. Det vil være yderst sjældent, at rodukrudt dukker op nedefra, da det forlængst er fjernet ved anlægsarbejdet. Det ukrudt du får problemer med kommer fra oven eller fra siden.

Fra siden kommer for eksempel græs fra den tilgrænsende græsplæne. Det kan du måske standse ved at lave et »jerntæppe«, det vil sige en kant af jern, for eksempel 1 cm tyk og 15 cm dyb ned i jorden. Jernkanten vil samtidig hjælpe med at holde kanten på belægningen intakt, så den ikke skrider ud i et muldbed. En sådan antiukrudtskant kan også laves af 3 mm sort genbrugsplast, der ikke er ret stiv, men meget lettere at have med at gøre end jernkanten. Plasten er ikke så stabiliserende for gruskanten.

Fra oven kommer frøukrudt, som for eksempel énårig rapgræs, mælkebøtte, vejbred og et mylder af andre planter. Det eneste der hjælper mod den slags ukrudt er en mekanisk rensning, for du bruger vel ikke »stærkt vand«? Og her er knust granit ikke det letteste at holde rent, da det kan være lidt tungt at hakke og skuffe i den ret faste belægning, men det kan dog lade sig gøre.

En anden mulighed for at lave en god indkørsel med en grusoverflade er at bruge en ny type grusblandning, der fås under varemærket »Slotsgrus«. Læg det ud i en tykkelse på 15 cm, og ret overfladen af, så vandet kan løbe til siderne. Det er alt, du skal ikke lægge andet ovenpå, og heller ikke andet nedenunder, hvis jorden da ikke er meget leret. Overfladen er fast, men alligevel til at holde ren for ukrudt ved at hakke og skuffe nogle gange om året. Hvis du vil have en overflade af knust granit kan det også lade sig gøre. Så lægger du bare et par cm knust granit ovenpå.

Slotsgrus er en blanding af ca. 1/3 stenmel 0–2 mm, ca. 1/3 leret vejgrus 0–8 mm, og ca. 1/3 skærver 2–8 mm. Slotsgruset er udviklet til moderne grusbelægninger af Slots- og Ejendomsstyrelsen, der blandt andet bruger det i Frederiksberg Have og andre slotshaver. Din vognmand kan få det hos Stenrand Grusgrav mellem Holbæk og Kalundborg, hvis du altså er så heldig at bo i den del af landet. Ellers kan du måske få din vognmand til at finde en anden grusgrav, der kan lave den samme slags grus, der så bare ikke hedder »Slotsgrus«. Opskriften på gruset kan ses på Skov og Naturstyrelsen.

Som du kan se er det en lidt anden sag at lave en indkørsel, end blot at lægge noget knust granit ud på jorden som pynt. Måske skulle du, for at få det bedste resultat, overlade arbejdet til en professionel anlægsgartner. Dit nye hus fortjener nogle gode omgivelser, og hvis du endnu ikke har brugt pengene på karnapper i facaden, kineserknæk på taget, amerikansk køleskab i køkkenet, og jacuzzi i badeværelset, så skal der såmænd ikke spares så mange luksusting væk, før der bliver råd til en ordentlig indkørsel.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan anlægger jeg en indkørsel?