Kan man flytte en stor vildvin over på et nyt hus?

vildvin

Det gamle hus overgroet med en smuk gammel vildvin. Foto: Louise Windfeldt

Vi købte for tre år siden en dejlig kolonihave med et hus, der desværre ikke kan bevares. Det er bygget af frugtkasser engang under 2. verdenskrig, og der er ikke meget tilbage af det i jordniveau. Vi må derfor igang med at bygge et nyt hus. Det gamle hus er imidlertid overgroet med en smuk gammel vildvin, og den vil vi gerne føre med over til det nye hus. Både fordi planten forskønner huset, men også fordi den holder et behageligt køligt indeklima i sommermånederne, holder taget tæt og kaster et rart grønt skær ind i huset. Vinen ligger hovedsageligt på taget, hvorfra den vælder ned over husets sider. Vi har tænkt os at bygge, så vinens hovedstamme ihvertfald bevares, men er der nogen i ekspertpanelet, der har erfaring med, hvordan man kan tage en vildvin ned og sætte den op igen på et nyt hus samme sted?

Med venlig hilsen
Louise Windfeldt, august 2005

Svar

Det er utrolig vanskeligt at flytte rankerne på en vildvin og bevare den, da hæfterødderne flås af. Men man kan bare prøve og fastgøre den tykkeste, nederste del af planten, og håbe at det nye får fat med hæfterødder. Men den nederste del vil kun få fat, hvor der kommer nye skud.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan man flytte en stor vildvin over på et nyt hus?