Hvordan retter jeg op på en sommerfuglebusk?

Jeg er ny haveejer – og det er jo dejligt. I haven er der bl.a. en forholdsvis stor sommerfulgebusk, som er vokset helt ud af facon, og hænger kraftigt ind over køkkenhaven. Jeg vil gerne forsøge at rette op på den, og evt. flytte den.

Hvad gør jeg? Kan jeg klippe den kraftigt ned, så den evt. kan vokse »rigtigt« op igen. Lige nu kan den ikke holde sig selv.

Og hvis jeg gerne vil flytte den, er det så i efteråret, at det er bedst?

Med venlig hilsen
Mette Rasmussen, november 2002

Svar

Det er let at rette på buske, som blomstrer for enden af årets skud. Og sådan en busk er sommerfuglebusken netop. Så det, du skal gøre, er simpelthen at skære busken helt ned til ca. 10 cm over jorden. Men vent med at gøre det, indtil vinteren er ovre, dvs. hen i april. Så kommer de nye skud i løbet af maj, og til august har du en fint bygget og rigt blomstrende busk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan retter jeg op på en sommerfuglebusk?