Er vores 40 år gamle abeskræktræ ved at gå ud?

Vi har et 40 år gammelt abeskræktræ. Det står generelt meget pænt, har dog haft lidt frostskader de sidste vintre, og senest haft blomst år 2009.

Træet er begyndt og »svede« meget på hele stammen. Der kommer både klart og meget hvidt harpiks.

Er vores træ ved og gå ud? Mangler det næring ect., eller er det bare normalt?

Med venlig hilsen
Torben Lorenzen, juni 2011

Svar

Mystisk med et nåletræ, som »blomstrer« (eller i hvert fald gjorde det senest i 2009). Jeg vælger at tro, at der hentydes til træets kogler, og derfor stoler jeg på, at der vitterlig er tale om et abeskræktræ.

Sådan et udflåd af harpiks og saft er et tegn på, at der er noget galt i træets rodnet, hvorfra sygdommen spredes opad gennem stammen. Det er bestemt ikke normalt for nåletræer at gøre det, og når de gør det, at de hårdt ramt. Det eneste, man kan stille op, er at forbedre træets almene tilstand. Her er det væsentligt at gøre sig klart, at disse træer egentlig slet ikke egner sig til danske klimaforhold. I Chile og Argentina, hvor de vokser naturligt, foretrækker de solåbne voksesteder i bjergene, hvor jorden er gruset, mager og meget veldrænet. Her, derimod, må vi byde dem en jord som ofte er tung, leret og gennemfugtig hele vinteren over. Det skaber råd i de unge rødder, og derfra kan skadelige svampe og bakterier sprede sig op i træet.

Så prøv følgende kur: Fjern først med forsigtighed de øverste 5 cm af jorden i hele træets drypzone (dvs. det areal, træet kan dække med dryp fra regn eller tåge). Arbejd indefra stammen og ud til yderkanten af kronen. Lav dernæst en blanding af lige rumfangsdele filtersand, fyrretræsnåle og kompost. Bland ca. en liter jordbrugskalk i hver trillebørfuld af denne blanding. Læg så den kalkholdige jordblanding ud over drypzonen i et 5 cm tykt lag – uden at træde i laget. Resten skal træet selv klare, hvis det ellers formår det.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er vores 40 år gamle abeskræktræ ved at gå ud?