Hvor stor afstand skal der være mellem valnød og lind?

Jeg har et lille valdnøddetræ i haven. Det bliver jo stort engang. Hvor langt fra skal jeg plante det lindetræ, som jeg også ønsker mig? Der er plads nok.

Med venlig hilsen
Lisbeth S. Petersen, juni 2012

Svar

Hvor lang tid må der gå? Man regner med, at en valnød gennemsnitligt lægger 40 cm til pr. år i kronediameter (dvs. 4 m på 10 år), mens småbladet lind lægger 25–30 cm til pr. år i kronediameter.

Hvis man med andre ord anbringer træerne med 20 m afstand i dag, så vil de nå hinanden efter ca. 30 år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor stor afstand skal der være mellem valnød og lind?