Hvornår kan man bruge plænerens på nysået græsplæne?

Hvornår kan man rense en nysået græsplæne for ukrudt? Plænen er sået i april og er klippet et par gange. Er det Toxan, man renser plænen med, eller noget lignende?

Med venlig hilsen
Anders Nyby, maj 2015

Svar

Det spørgsmål kan der svares helt kort på.

Efter 1. september 2014 er det forbudt at besidde plænerens. Hvis du har et af følgende midler stående, skal du straks aflevere dem på din lokale Genbrugsstation, i afdelingen for »Miljøfarligt affald«.

Det drejer sig om disse

  • Dicotex
  • Herbatox Super
  • Herbavæk Plænerens (tidligere Herbasan Plænerens)
  • Bonus Plænerens Langtrækkende
  • Tanaco plænerens
  • Garden Plænerens (tidligere Substral Plænerens koncentrat)
  • CurEra Plænerens (tidligere Lord Nelson Plænerens)
  • Toxan Plænerens
  • Herbipur Plænerens Plus

I og med at det er forbudt at besidde disse midler, må de selvfølgelig heller ikke købes, sælges eller bruges.

Se mere om de forbudte pesticider på Miljøstyrelsens hjemmeside

Når det så er sagt, så kan det se voldsomt ud med masser af fremspirende ukrudt i en nysået plæne. 98% af dette ukrudt forsvinder igen, når plænen er blevet slået en nogle gange. Hvor lang tid der går, afhænger af hvor godt græsset gror. Dette afhænger igen af græstype, hvor meget lys der kommer til plænen, hvor meget ilt, næring og fugt der er i jorden og hvor langt du lader græsset blive inden du slår det.

En nysået plæne bør klippes første gang når græsset er 6 cm højt. Da klippes ned til 5 cm. Vil du have en robust plæne – uden en masse mos – bør du aldrig klippe den kortere end 4 cm, men klip gerne hyppigt, fx hver 4. dag. Eller lad en robotklipper stå for jobbet.

De ukrudtsarter der typisk volder kvaler, for nogle, er mælkebøtterne. Disse må du rundt og stikke op. Det gøres nemt mens planterne er små, efter regn og med et så kaldt »Aspargesjern« – eller en kasseret bordkniv. Hvis mælkebøtterne har nået at lave blomsterknopper, skal de fjernes helt fra arealet, da de ellers smider frø, der hvor du lader dem ligge.

Vil du undgå ukrudt og mos i de næste år, gælder det om at sørge for optimale vilkår for græsset.

Det er ikke nogen nem opgave! En »perfekt« græsplæne er havens mest arbejdskrævende element. Det kræver flere timer, end at passe en intensivt dyrket køkkenhave.

Men mindre kan jo gøre det! Se foto.

Jeg kan anbefale en god bog om græs, også blomsterenge – meget pædagogisk:

  • Asbjørn Nyholt »Græs«, Politiken Fakta, 2010. ISBN: 978–87–567–9179–3

God arbejdslyst!

græsplæne med bellis og ærenpris

En græsplæne kan også være smuk med bellis og ærenpris i foråret. Den her plæne har aldrig set plænerens, og det eneste, der luges ud i er mælkebøtter. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvornår kan man bruge plænerens på nysået græsplæne?