Hvornår er det bedst at kalke?

Hej.

Jeg har et par spørgsmål vedr. pleje af glæsplænen:

  1. Hvornår er det bedst at kalke, og med hvilken dosering? Plænen er blevet »sultet« i flere år.
  2. Jeg påtænker at leje en plænelufter/vertikalskærer. Hvornår er det bedste tidspunkt for sådan en omgang, og er det en god ide, når det er tung (ler)jord, og der er meget mos i plænen?

Med venlig hilsen
Kirsten Wolderslund, marts 2004

Svar

Det vil være praktisk, hvis du kalker jorden snart (i marts–april). Derefter kan du køre plænen igennem med vertikalskæreren. Det blander kalken godt ned i overfladen, og det hjælper på den tunge lerjord. Jeg vil dog anbefale, at du slutter af med at lægge filtergrus ud i et lag på 1–2 cm efter vertikalskæringen, sådan at selve overfladen bliver meget porøs.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvornår er det bedst at kalke?