Findes der en helt gulbladet citronmelisse?

Jeg har gennem flere år dyrket den almindelige grønne citronmelisse og den spraglede variant ‘Varigata’, også kaldet ‘Aurea’.

Nu har jeg så ladet mig fortælle, at der faktisk skal findes en variant af citronmelisse med helt gule blade, som skal være ligeså hårdfør som almindelige citronmelisse. Ham jeg hørte det fra mente, at denne variant skulle hedde ‘All gold’, men finder den ikke ved at søge på internettet. Jeg er derfor meget i tvivl, og håber derfor at I kan hjælpe mig med at besvare følgende spørgsmål: Findes denne variant virkelig?

Kan den dyrkes i fuld sol som den almindelige citronmelisse eller skal den have skygge pga. de gule blade?

Hvor sælges denne variant eventuelt?

Med venlig hilsen
Teddy Lykke Bisgaard, marts 2009

Svar

Der findes en sort af Melissa officinalis, der hedder Melissa officinalis ‘All gold’, der har gyldengule blade.

Den er nu ikke så hårdfør som den almindelige, og den bliver let svedet i bladene. Den føres ikke herhjemme, fordi den er så sart. Den må altid plantes i skygge.

Jeg har set den i engelske urtehaver, og den omtales også i urtebøgerne. Jeg har et dias af den et eller andet sted. Hvis jeg hitter den på en planteskole i Tyskland, skal jeg nok give besked.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Findes der en helt gulbladet citronmelisse?