Hvorfor visner nyplantede Liguster ‘Liga’?

Jeg har i foråret sat hæk af Liguster ‘Liga’. Alle planter groede fint, men nu har jeg opdaget, at nogle af planterne ikke ser for godt ud. På nogle planter ser det ud, som om bladene går ud og på andre krøller bladene sammen i toppen (bladene er lidt sorte). Hvad skyldes det?

Liguster vissen

Til venstre en sund plante – til højre tre grene med visnede skud og udgået top. Foto: B. Rasmussen

Liguster

Bladene er ikke pænt grønne. Foto: B. Rasmussen

Med venlig hilsen
B. Rasmussen, maj 2007

Svar

Som billederne ser ud, synes jeg, det må skyldes et svampeangreb, formentlig gråskimmel, som ofte arbejder i det skjulte hos kølerumsopbevarede planter. Der er ikke meget andet at gøre ved det end at fjerne de visne dele. Til gengæld vil planterne hurtigt blive raske og sende nye skud op, så problemet er mere den forringede skønhed end en ødelagt hæk.

Det skal tilføjes, at planteskolen er forpligtet til at erstatte planter, som er opbevaret så dårligt. Så hvis problemet er meget udbredt, bør man overveje at tage et par stykker med (sammen med fotografierne) og få en snak med dem om det. F.eks. vil det sikkert være bedst at vente med nyplantningen til sidst på efteråret, selv om man bør reklamere med det samme.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor visner nyplantede Liguster ‘Liga’?