Hvad kan jeg gøre ved spindemider på min ribsbusk?

I min have står der en stor og flot ribsbusk, men sidste år, da den var ved at blomstre, kom der en slags net/spindelvæv på alle blomsterne og der kom altså ikke nogle bær på hvilket jo er lidt trist. Busken står tæt ved en hyld og et æbletræ i et sydligt hjørne.

Med venlig hilsen
Filippa Asved, maj 2003

Svar

Jeg vil tro, dine ribs enten har haft spindemøl eller spindemider, Tetranychus sp., eller en beslægtet art. Sidstnævnte angriber en lang række planter både i drivhuse og på friland bl.a agurk, tomat, melon, jordbær, ribes- og hindbærbuske. Spindemideangreb på ribs plejer dog ikke at være så alvorlige, som dit tilfælde lyder af. Miderne overvintrer tit i revner og gamle pæle, og begiver sig op af stammen/grenene når de atter bliver aktive om foråret, gerne omkring månedskiftet april–maj inden frugttræerne blomstrer. Der kan desværre også være overvintrende mider i sprækker på grenene.

Der er flere, der har haft succes med at blokere »kravlevejen« op af grenene f.eks. ved hjælp af en bræmme vaseline hele vejen rundt om foråret. Haveselskabets pensionerede konsulent Helge Petersen har med succes brugt strimler af gule limplader, der benyttes til at fange insekter i drivhuse med. De snoes rundt om stænglen, og virker i hvert fald i væksthuse. Det virker ikke 100%, hvis der er mider på grenene over indgrebet. En anden metode er også at spule bladene nedefra med vand. Et mere riskabelt foretagende er at behandle grene eller bark med en »hurtig« gasflamme; her skal man være meget varsom med ikke at ødelægge vævet, så grenene visner.

Alle angrebene blade skal fjernes og brændes så snart angreb eller gulfarvning iagtages. Miderne, der er så små, at de kan være svære at se med det blotte øje, suger på undersiden af bladene, der bliver gullige til grålige og til sidst falder af. Samtidig spinder miderne et filtret spind, der hæmmer vækst og frugtudvikling på grene og skud. Hold derfor skarpt øje med planten og grib ind med det samme. Det er en god idé at fremme buskens vækst og vandforsyning med jorddække, der dels kan forbedre jorden men også give skjulesteder til nyttedyr som rovmider, -tæger og jagtedderkopper. Underbeplantning f.eks. med geranium giver samme positive effekt på nyttedyr. Rovdyrbestande og klimaforhold på friland gør, at angreb varierer i sværhedsgrad fra år til år.

I væksthuse kan biologisk bekæmpelse bedre benyttes end på friland, hvor nyttedyrene lettere stikker af.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad kan jeg gøre ved spindemider på min ribsbusk?