Forum

Hvor kan kan købe gulerods frø ‘Bolero’?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Irene, 30. januar 2009 kl. 21.15

Er der nogle der ved, hvor man kan købe frø af gulerodsorten ''Bolero''? Jeg synes, den smager fantastisk, men kan ikke finde nogle steder, hvor jeg kan købe frøene.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. januar 2009 kl. 12.33

Hej Irene Engstrøm

Prøv www.johnnyseeds.com – søg: Bolero

Den faglige betegnelse er Daucus Carota, var. sativus, F1 Hybrid
"Bolero".

Det er jo rart, at du har fundet en gulerod, du kan lide!

Men ingen roser uden torne: Du er "forever" i lommen på frøforædlere, hvis du vælger at dyrke F1-hybrider...

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene, 1. februar 2009 kl. 13.12

Hej Lone,
Tak for svar. Jeg vil straks prøve at se på siden.

Ja, jeg ved godt at de der F1ér ikke kan formeres og at jeg kun lægger penge i deres lomme... ;-)
Har du et godt alternativ til ''Bolero''?

mvh Irene

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. februar 2009 kl. 14.01

Hej Irene

Jeg tør ikke vove mig ud i et forslag om et alternativ til "Bolero" – jeg kender den ikke og jeg tror, vi mennesker har forskellig favoritter også hvad angår gulerødder ;-)

Men under den søgning, som førte til mit forslag til dig, kom jeg forbi 15 frøfirmaer med hver mellem 2 og 30 forskellige sorter – så der er masser af mulighed for os alle til at prøve os frem, både med hybrider og med såkaldt frøfaste sorter.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene, 3. februar 2009 kl. 19.52

Hej Lone,
Tak for svar.

Du har helt ret, vi har alle forskellige smag og preferencer.

Jeg vil prøve gå igang med at læse beskrivelserne og håbe der vil dukke en dejlig sød frisk gulerod op.

mvh Irene

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. oktober 2011 kl. 15.05

Bolero er som påpeget ovenfor en F1 gulerod, hvilket betyder at det er en krydsning mellem to sorter.

Hvis man tager egne frø fra Bolero F1, ved man ikke, hvordan gulerødderne bliver. De kan blive ok - eller ikke smage så godt - eller blive fantastiske, og under alle omstændigheder forskellige i smag hen gennem rækkerne. Man kan således ikke få Bolero gulerødder i næste generation, der bliver magen til dem, man får fra købte frø

Gulerodsblomsterne inde i haven kan også krydsbestøve med vild gulerod ude i naturen, endda over flere kilometers afstand, hvis man er uheldig.

Vil du lave egne gulerodsfrø af frøægte sorter og være sikker på sorten, så læs vejledningen Frøavl af gulerod - www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=4. Frøægte sorter kan man selv frøformere og bevare sorten, men det kræver at man følger anvisningerne.

Hvis du gerne vil dyrke sine egne frø, er der mange andre planter i haven, som er lette at tage egne frø af. Se artiklen Høst egne frø fra haven: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/1007.html

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

Nyt svar til emnet »Hvor kan kan købe gulerods frø ‘Bolero’?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor kan kan købe gulerods frø ‘Bolero’?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider