Forum

Træer (eller andet) der skærmer for nabo

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Edith Jensen, 1. maj 2019 kl. 10.42

Hej alle havefolk :-)

Jeg bor i et villakvarter. Vi har en hæk på 180 cm, men har brug for mere afskærmining, da naboen kigger ind i haven og flere af vores værelser/stuer fra ca 4 meters højde.

Jeg skal derfor have plantet ca. 8 meter med træer, hvis jeg vil have lidt privatliv.

- Træerne skal være 4-6 meter høje
- De skal helst vokse hurtigt - gerne 1 meter om året eller mere
- De skal være stedsegrønne, så de ikke mister deres funktion om vinteren
- De skal have så brede og tætte trækroner som mulig for at minimere antallet af træer
- Jeg gerne vil have luft under dem (med græs under) - det er i højden 1½ til 4 meter, at de skal dække

Er der nogen der har nogle ideer til træer eller andet jeg kan gøre?

Mvh Edith

1 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. maj 2019 kl. 11.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. maj 2019 kl. 12.32

Jeg kan ikke komme på noget stedsegrønt som vokser så hurtigt. Det er muligt at købe træer som er større end hvad du normalt finder hos planteskolen. Det er selvfølgeligt meget dyrere og det kan også blive nødvendigt med professionel hjælp til plantningen.

Udover div. nåletræer kan du overveje laurbærkirsebær.

www.havenyt.dk/forum/fri_debat/14941.html

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. maj 2019 kl. 18.42

Laurbærkirsebær bliver ikke 6 m høje, så vidt jeg ved. Grantræer er også mit bud, men er de hurtige nok?
Og måske skulle du lige konferere med naboen, inden du planter stedsegrønt lige foran deres udsigt. Bare så du undgår en nabokonflikt senere.
Med behov for så meget privatliv, ville jeg nok have købt det hus, der ligger højt...

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Jensen, 1. maj 2019 kl. 19.58

Det et netop fordi naboen bygger op/til - og der er ikke fra hendes side ønsker om dialog.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. maj 2019 kl. 20.41

Den foreslåede beplantning, som står "langt" fra skel overholder reglerne i hegnsloven, og burde ikke give nogen konflikt med naboen.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. maj 2019 kl. 21.24

Lars, selv om man overholder regler, kan der godt være konflikter. Jeg arbejder i en kommune - du drømmer ikke om, hvad folk klager over... fx naturen.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. maj 2019 kl. 21.38

Hvis man følger det link jeg gav står der noget om højden på forskellige sorter af laurbærkirsebær.
Jeg har selv fældet en fritstående på ca. 4 meter som stadig var i vækst, men jeg kender ikke sorten.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. maj 2019 kl. 22.18

Udover den gene der beskrives her, er der efterhånden også mange, der generes af trampolinspringende børn ...og sågar af voksne, der lige skal have et kig over hækken fra trampolinen.

Hvis man gerne vil have et bestemt område i fred, var det måske en ide med et fast monteret solsejl eller flere ? Store markedsparasoller? Så kan man modsat høje træer selv bestemme, hvor skyggen skal falde.

Ingeborg

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Bruun, 30. juni 2019 kl. 12.34

Jeg ville plante kirsebærlaurbær. Dem kan du stamme lidt op når de er blevet store. Med tiden kan de blive høje træer, hvis man vælger den rigtige sort. Og dem kan du nærmest bygge med, så de får præcis den højde og bredde de skal have. Det kan du også med taks, men de er langsomme. Du kan også plante stedsegrønne ligusterplanter og opstamme dem. De er hurtige og billige, Du kan købe dem som høje hækplanter til 10-20 kr stykket. men de er knap så tætte som de andre om vinteren. Det eneste der vokser næsten så hurtigt som du ønsker er gran. Men de kræver rigtig meget plads. Du kan nemlig ikke rigtig klippe i dem, uden at de bliver grimme. Jeg ville leve med indkigget i et par år, og så få den rigtige løsning på sigt. Men det kan jeg jo sagtens sige, for mine langsomme taks har fået den rigtige højde nu. langt om længe:)

10 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. juni 2019 kl. 19.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Træer (eller andet) der skærmer for nabo«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Træer (eller andet) der skærmer for nabo

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider