Forum

Græsplæne står i hård jord

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Simon Mikkelsen, 27. februar 2021 kl. 13.58

For 3 år siden fik vi anlagt en ny græsplæne af en anlægsgartner, men mange steder er der ikke rigtigt liv i den: De stå der groer er små og tynde og der er mindre pletter af bar jord.

Når jeg stikker en greb i, kan jeg mange steder kun komme 1-2 cm ned, måske 3 med meget møje og besværd.

Både plænelufter m. eftersåning, gødning og topdressing har været forsøgt uden det hjalp.

I år overvejer jeg at lægge 1-2 cm filtersand ud over hele plænen, som topdressing, og gøde almindeligt. Mit håb er at regnorme mm. hjælper sandet ned i jorden og gør den blødere. Har nogen erfaringer eller råd om dette? Eventuelt andre bud på løsninger.

Mit bud på hvor det gik galt er, at ugen efter plænen blev sået stod det ned med regn i 1 uge. Inden da havde det været et meget vådt forår. Derefter kom Solen og bagte løs i ugevis. Anlægsgartneren var godt igennem jorden med den store fræser inden såning.

Vedhæftede billede er fra sidst i august 2020 og viser plænen nogen lunde repræsentativt.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. februar 2021 kl. 14.48

Jordtemperaturen er i øjeblikket kun omkring 2 til 5 grader og græsset gror først når den er omkring 8 grader så derfor ville jeg ikke begynde at beskæftige mig med den endnu. Hvis du gøder nu vil det være spildt gødning og hvis du ligger et lag topdressing ud er der ingen regnorme til at trække det ned. Så vent med at gøre noget til vi kommer frem til april måned, midt eller sidst på måneden...

PS jeg har lige været ude og stikke i min egen plæne og jeg kan hellere ikke komme længere ned end dig.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Mikkelsen, 27. februar 2021 kl. 14.53

Tak for svaret. Min plan var heller ikke at gøre noget endnu, men jeg vil gerne være forberedt.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. februar 2021 kl. 15.09

Her er en jordtemperatur måling, som er taget her i Bjæverskov, lidt ud for køge

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. februar 2021 kl. 15.15

Du bør blande organisk materiale med filtergruset. Regnorme lever ikke af grus.
Jeg går ud fra, at det er om sommeren, at du ikke kan stikke greben mere end få cm ned.
Jorden skulle have været forbedret, da græsplænen blev anlagt. Nu er det topdressing gennem mange år, der kan forbedre den.
Når du en dag kan få greben ned i jorden, kan du stikke huller jævnt over plænen og feje grus og topdressing ned i hullerne.

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. februar 2021 kl. 15.25

Hej Simon Mikkelsen

Din idé med filtersand er sådan set OK - men det er ikke det regnormene først og fremmest tager til sig og det er slet ikke det, som får dem til at trives.

Velegnet til regnorm er derimod kompost blandet med sand.
Bland i forholdet 1: 2 og læg et lag ud på et par cm.
Umiddelbart efter river du plænen over.

Og for at "foderforsyningen" til regnormene og til mikrolivet i de øverste jordlag skal være i top hele sommeren, må du lade græsafklippet ligge efter slåning.
Bliver "måtten" af vissent græs for kompakt & mere end ca 1/2 cm tyk kan du rive plænen grundigt igennem engang hvert forår i slutningen af marts.

Men jeg er helt enig med Søren og med dig - lige nu er det planlægningens tid - ikke handlingens!

Venlig hilsen
Lone

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 27. februar 2021 kl. 16.54

@Simon
Det er ikke så meget du skriver om plejen af plænen.
Men som Lone skriver skal græsset blive liggende. Her er det nødvendigt med "bio klip" der findeler det afklippede græs.
Der kan være én årsag til plænen ikke trives.
En anden årsag kan være, at du klipper græsset for kort.
Efterså og lad græsset gro til plæneklipperen i højeste stilling klipper det. Højden på græs kan være svært at måle. To personer som måler græsset vil kunne få meget forskellige resultater.
Alt efter klipperen, kan du så lade klipperen stå et par trin højere end du plejer den kommende sommer.
Jeg vil tro det rækker til en dejlig jordbund under plænen næste år.
( Selvom plænen er fræset godt, kan der også være tale om traktose omend jeg ikke har set den optræde ensartet på en så stor flade ).

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. februar 2021 kl. 19.39

Et lille tip: Nu har jeg ikke bioklip på min plænetæsker, men så tager jeg først en tur med klipperen stillet ret højt, derefter med den i den indstilling, den burde have.

Men eftersom, jeg engang har læst mig til, at græssets rødder følger væksten over jorden, dvs er længere nede nu længere græsset er i højden, så er mit græs typisk lidt (for) højt. Jeg er ikke fan af golfplæner, der skal vandes i tide og utide.

Men, jeg tror heller ikke anlægsgartneren har gjort det godt nok, hvis han bare har grubbet og vendt op og ned på jordlagene, også udsået græs. Man skal selv huske at vande og gøde/ og ikke gå på det nysåede i et par måneder.

Bare pletter kan eftersås med topdressing.

Hm, jeg må da lige ud og se om, jeg kan stikke en greb i plænen. Den er nemlig gammel og ujævn, og den burde nok omlægges.

Mvh
Tine

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. februar 2021 kl. 19.57

Det du beskriver kan ikke forklares med vejret. Det må være selve jorden den er gal med. Jeg formoder det er en tung lerjord? Mon ikke også du har problemer med at regnvandet ikke vil synke? Lerjord er typisk godt blød i det tidlige forår. Hvis du laver så mange huller som du orker med en greb umiddelbart inden du stør sand eller topdressing så kan du få noget af det ned på den måde. Der findes også en maskine, men den er vist ikke så let at finde her i landet. Ellers enig i at du skal fodre regnorm fremadrettet.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. februar 2021 kl. 23.18

Der findes rigtig mange artikler og tråde, bl. a her på Havenyt, omkring græsplæner samt ideer til hvordan at en græsplæne skal passes og pleje. Nogle mener at der gerne må være ukrudt og løgplanter heri og andre at den skal være ukrudtsfri og velklippet. Artiklerne vil jeg foreslå dig at kigge nærmere på.

Hvis man vil gå mere professionelt op i det er der råd og vejledning at hente her via dette link www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/748.html, men det er ikke alle råd, der er af økologiske tankegang, bl. a så sprøjtes der ikke for ukrudt, ligesom der hellere ikke benyttes kunstgødning, men man kan sagtens få en god plænen afligevel .

Ellers så syntes jeg ikke at din plæne ser værst ud. (ud fra det jeg lige kan se fra min tlf.) Så jeg vil umiddelbart tro at med få midler/tiltag kan du få rettet mange af de fejl op den har, men ikke før senere..vi skal lige have noget mere varme i jorden.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. februar 2021 kl. 23.36

Det ville da være dumt at gøde med kunstgødning, når plænen har brug for mere humus.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Mikkelsen, 28. februar 2021 kl. 11.37

Tusind tak for alle svarene.
Det næste bliver:
Vent til græsset gror.
Indstil min robotplæneklipper (med bioklip) til max højde.
Brug topdressing til gødning/jordforbedring.

Claus nævner en maskine og jeg har på Youtube set en der laver huller i græsset som en kernehus-fjerner. Nogen der ved hvad den hedder på dansk? Jeg har 400 m2 plæne og det er et kæmpe projekt at prikke huller med greb (har prøvet).

Kender nogen et sted der leverer topdressing med kran/grab til Århus? De fleste sender bigbags og jeg synes det er noget svineri hvis jeg skal smide en 4-5 stykker ud hvert år.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 28. februar 2021 kl. 16.18

Hej Simon
Det hedder en core aerator eller en verti-drain.
Jeg ved ikke om der er nogle der lejer de små til haver ud i dk.
MVH

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. februar 2021 kl. 17.49

Ja, Simon og H, det var sådan en jeg tænkte på. Der er vist ikke konsensus om et dansk navn. Plugger, propmaskine, prikkelufter bliver vist brugt, ligesom de engelske navne H nævner. De kan lejes, men nok ikke alle steder i landet. Du kan måske også prøve ad på nærmeste golfbane om de har en du kan få lov at leje.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. februar 2021 kl. 20.20

Der findes en del modeller af en core aerator på ebay, men hvor gode de er til 400 kvm græsplæne ved jeg ikke.

Redigeret af administrator 1. marts 2021 kl. 12.50.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Søren Duun, 28. februar 2021 kl. 20.37

Slettet af administrator 1. marts 2021 kl. 21.21.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Bülow Christensen, 15. maj 2021 kl. 7.38

Hej Simon

Faldt lige over dit indlæg, og jeg har haft/har samme problem som dig.

Jeg deler lige ud af de ting jeg har gjort for at få min plæne til at stå som en golfbane. Det kræver dog hårdt arbejde.

Lån en core areator, som du selv nævner. Dem er der ikke mange af, men der findes en gut i Herlev som ejer et firma der hedder KBHmateriel udlejning. Den koster 1000 kr. Om dagen for at leje, men den er alle pengene værd.

Når du har kørt med den, så tag alle plugs op (stort arbejde)
Husk og slå græsset helt i bund inden, det letter arbejdet.
Efterså med nogle gode frø, brug eventuelt Barenbrug frø. Dem køber jeg hos Linds.dk, hvor jeg blandt andet også finder min micronærring mv.

Efter alt dette hårde arbejde, bliver det for alvor hårdt :)
Når du har eftersået, så topdress med 50% sand og 50% muld eller kompost jord. Giv den max 2-4 mm. Brug topdressen til at jævne din plæne ud og dæk dine frø, så de har gode vækstmuligheder. Så den vigtigste ingrediens som er vand :)

Få lavet en jordanalyse, disse kan findes i forskellige varianter. Græsdoktoren har lavet en udemærket en, men du skal have tålmodighed på svaret. Det tager ca. En måned, men så får du værdierne af din plæne, som er essentielt hvis du vil have græsset skal gro optimalt.

I min egen plæne fandt jeg blandt andet ud af mine micronærings balance var skæv, så fik anbefalet nogle forskellige ting, blandt andet Kali 41.

Jeg gør ovenstående hvert år, og efter 2 sæsoner kommer min plæne til sin ret. Ud over dette, så slå gerne din plæne med en cylinder klipper. Jeg benytter selv en John Deere B260, som er den bedste maskine jeg har ejet.

Beklager det korte indlæg, men det er skrevet på telefonen.

Håver det giver lidt inspiration, alternativt så følg Ryan Knorr på YouTube.

God fornøjelse og arbejdslyst

Mvh Jonas

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Mikkelsen, 22. maj 2021 kl. 15.31

Hej Jonas

Tak for dit forslag. Jeg ville rigtig gerne leje en core areator, men har ikke kunent finde nogen bare i nærheden af Århus.

Men jeg prøver i det små med at prikke huller med en greb og topdresse med noget kompostjord blandet med sand. Så må vi se om det hjælper enkelte steder.

Det er bestemt min plan at vende tilbage til denne tråd med resultatet.

Mvh. Simon

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. maj 2021 kl. 18.30

Det er altid klogt at forberede jorden godt, inden man tilplanter den. I dette tilfælde ville en jordkur have hjulpet.

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. maj 2021 kl. 16.13

Fra bar mark med syiv lerjord i 1973 er det gennem årene lykkes for mig at forbedre jorden en hel del. Græsplænen får med et par års mellemrumen ny kur med en blanding af alm bakkesand og plantesække + fin kompostjord.
strikingeshave.blogspot.com/2019/04/grsplne-med-masser-af-mos-vertikulering.html
En måned tidligere har jeg fjernet mos med vertikalskærer. Efter udbringning af min hjemmelavede topdressing eftersår jeg på de bare steder, når temperaturen og nedbøren kan ventes egnet.
I år troede jeg at det var nødvendigt med samme omgang topdressing og eftersåning af de 800 m2. Det viser sig dog nu efter 3. Græsklipning at jeg roligt kan sælge mine 10 kg græsfrø, fo plænen er allerede nu rigtig flot.
Jeg har dog givet perlekalk for 2 mdr siden og gødning for 1 måned siden. Billedet er fra i dag.
Når det bliver tøvejr vil jeg alligevel sprede 1m3 bakkesand ud på plænen. Iøvrigt samler vi græsset op når vi klipper det. Der er masser af regnorm i jorden.
Ingeborg

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. maj 2021 kl. 16.42

Jeg håber, at I snart bliver af med frosten ;o)

Nyt svar til emnet »Græsplæne står i hård jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Græsplæne står i hård jord

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider