Forum

Arvet en have m. ukendt busk…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 14. november 2021 kl. 20.52

Hej Alle,

Jeg har "arvet" en have fra en person, der formentlig har megen haveinteresse, men har desværre ikke i den forbindelse fået en introduktion til de forskellige planter. Så der er en del buske og træer (og formentlig afblomstrede stauder og blomster) som jeg ikke ved, hvad er.

Én af dem er en busk/lille træ, der ser ud til at være stedsegrøn og bærer nogle små aflange mørkeblå/"sorte" bær på ca 1 cms længde. De smager - helt - surt og mit gæt er, at de reelt er uspiselige.

Kan jeg være så heldig, at én af jer ud fra det vedhæftede billede kan sige, hvad det er for en busk/træ?

Tak for mulig hjælp ;-)

Hilsen - Jesper

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. november 2021 kl. 11.54

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. november 2021 kl. 12.40

Det ligner mahonia

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. november 2021 kl. 14.26

Aronia burde stå med rødt efterårsløv nu. Mahonie er et godt bud. Ellers måske laurbærkirsebær. Lidt svært at se bladene ordentligt på afstand.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. november 2021 kl. 15.29

God idé at få ID før du spiser for mange af dem :-D

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. november 2021 kl. 15.30

Hej Jesper Mønsted

Med tre bud får du lige et fif : Skaf dig billeder af frugtstandene og sammenlign med den frugtstand, du har plukket et sort bær fra.

Venlig hilsen
Lone

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2021 kl. 17.12

Det lyder lidt usandsynligt at det skulle være en Aronia, da denne som før nævnt skulle stå med rød glødende efterårs farver på nuværende tidspunkt og hellere ikke er stedsegrøn .

Om Aronia står der skrevet at det er en mellemhøj, løvfældende og storfrugtet surbær, som blomstrer i maj-juni måned. Den får smukke små hvide blomster, mens du i september kan glæde dig over dens spiselige og meget sunde sorte bær. Surbærbusken er kendt for flotte flammende efterårsfarver.

Jeg vil ikke anbefale dig at smage løs på det du ikke kender , da noget kan være giftigt eller være allergi fremkaldende.
men vente til du er mere sikker . Hvis vedkommende, der havde haven før har været en rigtig plante samler kan det være planter vi meget sjældent støder på og derfor være "uegnet til indtagelse"som man siger...

Ellers må du meget gerne lægge et billede op af bladet og klasen, så vil også jeg forsøge at give et bud . Ud fra nuværende billede har jeg ikke et bud .

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. november 2021 kl. 17.23

Hvis du kan nænne at klippe i den, så har mahonie noget påfaldende gult ved.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. november 2021 kl. 18.43

Jeg fastholder, at det er mahonia.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 15. november 2021 kl. 18.51

Hej gode havefolk - & mange tak for jeres forskellige input ;-)

Jeg er helt sikker på, at det ikke er en aronia (jeg har medbragt en aronia fra min tidligere have og de ser meget forskellige ud), men Mahonia tænker jeg kunne være et godt bud ud fra de billeder jeg kan se på internettet.

Laurbærkirsebær kunne også være et godt bud, men som jeg lige umiddelbart kan se det, er bladene lidt større og mere regelmæssige på en laurbærkirsebær.

Som Lone er inde på vil jeg tage et billede af frugtstandene i morgen når der igen er lys, og så håber jeg, at én af jer (og måske jeg selv med internettets hjælp) kan se, hvad det er.

Og apropos spisning af bærrene så nåede jeg kun lige at smage på et enkelt bær som umiddelbart efter "vendte tilbage til haven" og min mund blev skyllet. Jeg tænker ikke, at det er et oplagt spisebær (med mindre spisningen kombineres med en stor mængde sukker).

Tak igen for jeres hjælpsomme svar - & god aften herfra!

Venlige hilsner .. Jesper

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 16. november 2021 kl. 9.43

Hej & godmorgen ... Så fik jeg taget et billede af busk med nogle bær - der er ikke så mange mere - lader til, at fuglene godt kan lide dem!

Når jeg søger på internettet efter mahonia aquifolium bær så ligner billederne meget det billede jeg har taget. Så med mindre én af jer siger noget andet så vil jeg være enig i, at det er en Mahonia.

Igen - mange tak for hjælpen ;-)

Hilsen Jesper

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. november 2021 kl. 10.57

Jo det er hel sikkert en mahonie . Den er meget almindelig i mange haver.De sår sig alle vegne i haven og har en rod, der næsten ikke er til at hive op. Det er rigtig at fuglene er vilde med dem ,men jeg har læst et sted at man kan bruge bærrene vistnok til syltning, men tror ikke at de smager godt .

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. november 2021 kl. 11.35

Der er åbenbart uenighed omkring mahonie bær giftighed, så jeg ville ikke foreslå dig at begynde at eksperimentere med det .

Du kan læse mere her : www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/12531.html

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 9. marts 2022 kl. 15.02

Jo, der ser ud til at være små pigge på ydersiden af bladene, og så er det mahonie. Jeg har også læst, at man kan bruge bærrene til enten syltning el. gele.

Nyt svar til emnet »Arvet en have m. ukendt busk…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Arvet en have m. ukendt busk…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider