Er de blå mahoniebær giftige eller spiselige?

Vi har en del Mahonie i haven, og de har i øjeblikket de fineste mørkeblå bær. Er disse spiselige – findes der opskrifter på anvendelse af dem?

Med venlig hilsen
Gudrun Nielsen, september 2009

Svar

Almindelig Mahonie, Mahonia aquifolium, har som du skriver de flotteste blå bær. Der er ikke tradition for at spise dem i Danmark. Og der er lidt forskellige oplysninger omkring evt. giftighed.

Der er kilder, hvor der står, at de er let giftige – bla. Informationszentrale gegen Vergiftungen der Universität Bonn, som er kilden vores artikel: Giftige planter i haven.

Men Giftinformationen ved Bispebjerg Hospital angiver bær af mahonie til at være ufarlige.

I bogen Poisonous Plants – a handbook for doctors, pharmacists, toxicologists, oplyses der, at man ved Berlin Toxiologisk Center kun har konstateret lette forgiftningssymptomer i 4% af alle henvendelser efter indtagelse af bær fra planten. Samme kilde angiver, at børn har spist op til 100 bær uden at få symptomer.

Bærrene er sure og bitre, og de er derfor velegnede til bittersnaps. I Nordamerika bruges bærrene til vin og spritus. Utah Poison Control Center ved University of Utah angiver den som ikke giftig.

Vores ekspert Henrik Ahlmann, som ved meget om brug af vilde bær, har givet en opskrift på marmelade af mahoniebær – se debatten Mahonie bær – anvendelse.

Konklusionen må blive, at bærrene er ufarlige, og at der er op til den enkelte om man vil spise dem. Det er måske en god ide ikke at spise de helt store mængder ad gangen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er de blå mahoniebær giftige eller spiselige?