Forum

Græsset forsvinder. Dyr eller andet?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sebastian Clausen, 9. februar 2023 kl. 13.41

Hej.
Har i flere år haft en rigtig fin græsplæne som klippes vha robot. Græsset har stået super flot og helt uden mos i de 6 år vi har haft robot.
De sidste par år er græsset langsomt forsvundet og erstattet af noget knoldet jord som især kløver og lign stortrives i.
Har forsøgt mig med eftersåning af græs uden held. Skal siges at vi har rigtig mange myrer i plænen. Kan det være dem som er skurken og årsag til de mange små huller i overfladen?
Hvad kan jeg gøre for at få græsset tilbage? Sætter stor pris på jeres hjælp.

Mvh
Sebastian

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. februar 2023 kl. 19.49

Hej Sebastian.

Normal plejer myrer i græsplænen at være aktive om sommeren, dvs når det er varm og tørt og som regel i juli måned . På nuværende tidspunkt er der ingen aktive myrer i din plæne . Det er nogenlunde samme tid som gåsebiller, der også er et skadedyr i plænen hærger . Et andet dyr som også kan lade huller i din plæne er regnorme, men hellere ikke disse er aktive nu .

Så en bekæmpelse af skadedyr på nuværende tidspunkt gavner ikke noget . Vent og se til foråret i Maj - Juni måned , hvis problemet opstår igen. Så er det nemmere at komme det nærmere.

Men problemet i din plæne kunne sagtens være myrer og der findes en masse "husråd" til bekæmpelse af dem, men som ikke er foreneligt med økologisk dyrkning. Jeg vil derfor anbefale dig at søge mere viden i Havenyts artikler, så du er klar til kamp når problemet opstår igen .

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. februar 2023 kl. 20.03

Hej igen.

I en af Havenyts artikler, som er skrevet af Steen Porse og hvor myrer er problemet , nævnes også brugen af vand .

Steen skriver :

Med hensyn til myrer i køkkenhaven og i drivhuset, så er problemet mest af alt det, at dyrene underminerer og løsner jorden i en grad, så planterne kommer i vandmangel. Det giver en naturlig løsning, som vil gøre gavn på to leder: til fordel for planterne og til skade for myrerne. Løsningen er såmænd at fylde og afkøle boerne med vand. Når æg og pupper bliver kolde, flytter myrerne et andet sted hen og etablerer sig, så der skal bruges meget vand og mange gange over flere dage, men det virker.

Derfor ser du ingen myrer nu hvor jorden er få plusgrader, eller med lettere frost . Men myrerne skal nok dukke op igen hvis forholdende er til det .

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sebastian Clausen, 10. februar 2023 kl. 11.57

Hej Søren.

Mange tak for dine svar. Jeg arbejder videre med det udgangspunkt at det er myrerne der skal bekæmpes.
Kan se der er forskellige løsninger, ex. vand, sukker og gift. Så vil prøve mig frem så skånsom som muligt så vi igen kan komme til at spille bold uden at vride rundt🙃

God weekend

Sebastian

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. februar 2023 kl. 13.46

Hvor gammel er plænen?

Lyder som almindeligt "forfald" - en rigtig plæne i gammeldags forstand kræver en hel del arbejde - hele tiden. Tal med en greenkeeper.

Myrer er det bestemt ikke på denne årstid.

Kører din robot nu?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sebastian Clausen, 11. februar 2023 kl. 14.37

Hej Tom,

Plænen er ca 15 år gammel. Den blev lagt om lige inden vi købte huset. Der er ingen myrer på nuværende tidspunkt og plæneklipperen er også gået i hi.
Plænen er de seneste par år blevet meget ujævn og som skrevet er græsset på retræte til trods for at den bliver gødet. Vi ser især myrerne om efteråret når de flyver væk, så bliver plænen helt levende med flyvemyrer og der er Hitchcock stemning i luften med alle fuglene :)
Vil gribe tingene korrekt an her til foråret så måske jeg skulle have en vurdering fra en green keeper. Tak for rådet :)

Mvh
Sebastian

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sebastian Clausen, 11. februar 2023 kl. 14.37

Hej Tom,

Plænen er ca 15 år gammel. Den blev lagt om lige inden vi købte huset. Der er ingen myrer på nuværende tidspunkt og plæneklipperen er også gået i hi.
Plænen er de seneste par år blevet meget ujævn og som skrevet er græsset på retræte til trods for at den bliver gødet. Vi ser især myrerne om efteråret når de flyver væk, så bliver plænen helt levende med flyvemyrer og der er Hitchcock stemning i luften med alle fuglene :)
Vil gribe tingene korrekt an her til foråret så måske jeg skulle have en vurdering fra en green keeper. Tak for rådet :)

Mvh
Sebastian

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 11. februar 2023 kl. 21.47

kløver gror fint på kvælstoffattig jord, græs gror på .. ja ja, det er vinter og alt ser ikke helt så pænt ud som om sommeren.
Jeg ville spare greenkeeperen, låne en tromle, topdresse / lufte alt afhængig af hvad der mangler mest.

Nyt svar til emnet »Græsset forsvinder. Dyr eller andet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Græsset forsvinder. Dyr eller andet?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider