Forum

Erfaring med Willab maxi 4 sort 9,6M2?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan L., 15. april 2012 kl. 11.40

Hejsa
Vi er førstegangs drivhusejer og ønsker meget et opholdsrum i haven og lidt tomater og agurker måske i plantekasse eller bed.
Vi er blevet forelsket i Willab maxi 4 med poly tag og glas i sider og dob. skydedør.(pris ca. 23.000)

Er der nogen der har gode erfaringer med mht. Willab?
Evt. gode råd mht. til størrelsen , om den er rigtig?(vi ønsker at kunne sidde 4 personer at spise aftensmad af og til)
Og er det klogt at vælge polycarbonat tag?

Måske nogle i vestjylland hvor vi bor har denne model som vi evt. måtte se? ville være skønt:)
På forhånd tusind tak for gode tips.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. april 2012 kl. 12.49

Jeg har et Willab Euro-Serre drivhus, og det er en rigtig god kvalitet :) Mit er et Tropic Plus på 20,7 m2 med termoglas i siderne og bredkanal Poly i taget, og jeg er meget tilfreds med tagmaterialet. Det vejer meget lidt og er let at sætte op, og det skærmer lidt for solen.

Den med størrelsen er svær, for inden man har set sig om, har man liiiige fået sat en masse planter derind, og så kniber det med spisepladsen :) I virkeligheden kan drivhuse kun købes for små - aldrig for store... Prøv at markere størrelsen, der hvor det skal stå, så I kan få en idé om størrelsen - der er ikke meget plads til overs på 3,09 x 3.09, når der skal stå et bord og 4 stole :(

I skriver godt nok primært opholdsrum og så lidt planter, men tingene har det med at flytte sig, når det først står der...

Jeg bor på Vestsjælland, så det er lidt langt at køre for at se mit, desværre!

I betaler jo også ret meget for lakeringen - jeg valgte at bruge de penge på mere plads, og heldigvis for mig kan jeg også bedst lide alu-farven til et drivhus.

Hvis I har mulighed for det, var det en rigtig god idé at tage over og se de udstillede drivhuse hos Willab i Greve.

Mvh
Anja

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 15. april 2012 kl. 14.07

Willab er svensk, så prøv at undersøge hvad det koster i Sverige. Den svenske krone er trods alt en 10-15 % lavere end den danske, og hele omkostningsniveauet i sverige er lavere for virksomheder, ligesom konkurrencen er stor og forbrugerne meget kritiske, så alt er lagt til rette til at man med et budget på 23.000 stærke danske kroner kan komme MEGET længere ved at tage til Sverige og købe det. Der er også muligheden for at købe brugt i Sverige, hvor man så yderligere optimerer besparelsen i forhold til at købe dette svenske produkt her i landet.

Det burde kunne være i en trailer og burde hvis denne procedure følges kunne betale for en ferie i Sverige og der vil endda blive penge til overs.

Og joh - min familie kommer også fra Vestjylland :-)

-------------------

POST SCRIPTUM

For alle interesserede:

Her er min nye webside, hvor alle 4 af BBC2's "The Victorian Garden" serier i form af individuelle uploads til YouTube er samlet på een side, hvilket er første gang nogen har gjort <i>det</i>

sites.google.com/site/theevictoriangarden/the-victorian-kitchen

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 15. april 2012 kl. 14.22

Netto har et 5 m2 drivhus til salg i morgen for 2199,-kr. Kobl to sammen og du har et drivhus på 10 m2 - endda med en adskilt afdeling til at divertere gæster i.

I tilknytning til mit foregående indlæg -- og med fare for at nogen synes at jeg bevæger mig for langt uden for emnet - [men dette er fra min side blot ment som en uddybning om et efter min mening særdeles vigtigt emne] vil jeg i forbindelse med mine fremførte bemærkninger om den stærke dansk krone og det lave svenske omkostningsniveau, ydmygest henvise til en anden af mine websider hvor jeg gør rede for at det høje danske omkostningsniveau har direkte forbindelse til den danske fastkurspolitik, indført i 1982.

sites.google.com/site/derernogetrivravruskendegalt/

Med venlig hilsen

Kenneth Sørensen

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan L., 15. april 2012 kl. 16.01

Tak for de gode tips.
Tror da lige vi tjekker de svenske willab hjemmesider om man kan hente lidt vestjydeske kroner;) ved bestille fra SE eller hente med en forårsferie i gøteborg omegn lyder da hyggelig:)
Lyder til at være en god ide med poly tag og Willab kvalitet er sikkert ok mht. Til profiler og ja sort lakering er dyrt ca. Kr. 6.000
Men synes bare det ser godt ud:)
Vi vil igen overveje størrelsen tror jeg og måske mærke op og sætte lidt borde og stol ind i firkanten og se hvad plads der er tilbage.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 15. april 2012 kl. 18.13

Hej Jan.

Jeg har et par drivhuse på 9,9 m2 og vil sige at de er alt for små til at kunne sidde og spise 4 personer i. Prøv evt at køre en tur i Silvan e.l. - de plejer næsten altid at have et drivhus i den størrelse stående.

MHT at købe hos Willab Garden i Sverige, så er det en rigtig rigtig dårlig ide, da de faktisk er dyrere end i DK !!

MVH
KarinP

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. april 2012 kl. 20.32

Ja - jeg tror også, at de har taget højde for kursen i deres danske priser. De har jo kun været i DK i få år, så de er nok ikke interesserede i at konkurrere med sig selv.

Jeg købte mit i Sverige for 4 år siden, men da havde de ikke forretningen her endnu.

Hvis man sammenligner prisen i Sverige og DK på en standard Maxi 9,6, koster det ca. 500 kr. mere i Sverige :)

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan L., 15. april 2012 kl. 21.06

Tak for oplysninger ja så kan det ikke betale sig at kigge til Sverige...
Jeg kigger meget på denne side og har læst om dem med sokkel løsning synes godt nok det er smart og for derved også en større højde kan jeg se.....
Har været ude at mærke 10 m2 op og kan godt se der ikke er meget plads når stole og bord er sat op et par 2m2 mere gjorde bestemt ikke noget- men prisen stiger jo desværre ;)også.

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 16. april 2012 kl. 8.11

Her er et 14,1 m2 drivhus med 4 mm sikkerhedsglas til 19.995 SEK

willabgarden.se/vaxthus.asp?AvdID=705

<blockquote>
Art.nr: 4013

MAXI 4 - 14,1 M², 4 MM SÄKERHETSGLAS, 309X457 CM OLACKERAT

Pris: 19,995:-

</blockquote>

De har hovedkontor i Båstad på Vestkysten, som slet ikke er så langt igen fra Gøteborg. Når I er i Gøteborg er et besøg i det meget familievenlige tivoli "Gröna lund" oplagt.

Omkostninger til forplejning kan reduceres betydeligt ved på alle hverdage at gå ind på snart sagt enhver cafe/restaurant, som i tidsrummet 11-15 serverer "husmandskost", dvs god nærende, almindelig mad til 6o-65 SEK , som er inkl. salatbar, brød, smør, lättøl og kaffe med "påtår", dvs. fri opfyld. Hver torsdag står menuen de fleste steder på Ærtesuppe og til desert pandekager med sylt og grädde (flødeskum). Det er en dejlig kombination, disse to retter

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 16. april 2012 kl. 8.58

Nu er dette fra min side blot en preliminær søgning. Givet at du har en mere direkte interesse i sagen, så er det oplagt for dig herefter at se om der er andre svenske drivhus-producenter eller om der er nogle brugte til salg. [Søg på "begagnade växthus" (brugte drivhus) ]

--------------

Update: søgte lige på "blocket.se" som er Sveriges største online handelsplads. Fandt dette 11,7 m2 drivhus som står i Lysekil, lidt nord for Gøteborg i den dejlige vest-svenske skærgård.

[Jeg har aldrig selv været i den berømtse stockholms skærgård, men har været i den vestsvenske, hvor man mærker havets friske salte duft og i modsætning til ved stockholm, har en aldeles magnifik solnedgang over klippeslærene. I Lysekil ligger det lige for at anbefale at indtage førnævnte Dagens Ret på hotellet på hovedgaden (tror det hedder Grand hotel). Da jeg var der var der en dejlig kogt torsk med sennepssovs.]

--------------------

Pris: 8 798:- Typ: Trädgård & Uteplats Lysekil: Visa var
Levereras med 3mm klarglas. Tillverkad i kraftig anodiserad aluminiumprofil med takventilation, lättlöpande skjutdörr och takrännor. Extra kraftiga takförstyvningar - en bra försäkring mot snö och blåst. Finns för leverans fr.o.m v14
Tillägg
- grönlackerade profiler 2.100:-
- 6mm Polycarbonat isolerglas i taket 2.998:-

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 16. april 2012 kl. 9.01

Ups, glemte linket. Læg mærke til at det ikke er en privat sælger, men et byggevaremarked.

www.blocket.se/goteborg/Vaxthus_11_5_m2_38700356.htm?ca=15&w=1

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 22. april 2012 kl. 0.44

Jeg har en Maxi 3 Tropic udgave af Euro Serre. Det er som Anja's med polycarbonat tagplader og tunge termoruder i siderne. 9,6 m2. Min er opsat denne vinter.
I vil ikke fortryde polycarb. plader i god kvalitet i taget.
Den er ikke stor nok til 4 pers. ophold (andet end måske om foråret, før tomatplanterne får pladsen).
En god ting at være opmærksom på: Willab garden har tilbudsperioder forår og efterår, de har kort tid endnu - det kan godt betale sig at udnytte disse perioder.

Jeg var forbi udstillingen i Greve før jeg bestilte, dette afklarede mange spørgsmål for mig. Ved den ikke-forhøjede version skulle jeg bøje mig for at komme gennem døren.

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan L., 22. april 2012 kl. 15.50

Hej lene
Tak for de gode råd- vi er også gået i 11,7 m2 efter at have set en super maxi sort 4 på 16,4 m2 kan vi godt se 9 er for lidt
Og ja forhøjet sider er godt kan vi se er rigtig mht til forhøjet dør Den vi har set var med sænket gulv 20 cm og sokkel - det bare godt så plantekassr var skjult udefra;)så tror jeg vi vil gøre...og
Er det forøvrigt bedst med 2 vinduesåbner selvom man kun har 2 vinduer?

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. april 2012 kl. 21.20

2 vinduer er faktisk i underkanten - men ja, automatiske åbnere på begge vil være en god idé.

Willab har nogle, der ikke skal pilles ned om vinteren :)

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan L., 22. april 2012 kl. 22.10

Ok dem vil vi kigge efter
2 vinduer standard så det er svært at ændre...
Jeg ikke omder kan fås en i siden

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. april 2012 kl. 22.36

Du kan både købe ekstra tag- og sidevinduer :)

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 25. april 2012 kl. 22.57

Jeg har haft Euro Serre maxi (11,6 m2) forhøjet, i 2 år nu.
Mine erfaringer er: Det er vældig godt med dobbeltdør og minimum 3 vinduer (helst flere) på grund af udluftningen.
Polycarbonat i taget er en god idé, som jeg desværre fravalgte, fordi jeg syntes, at glas er kønnere. Om vinteren isolerer det, og om sommeren kan det erstatte et besværligt skyggegardin.

Vi har lige plads til et lille bord og nogle klapstole, for planter har det jo med at vokse gevaldigt.

Jeg ville nødig transportere drivhuset selv; der er jo garanti for, at det kommer helt hjem med fragtmanden, og det er meget tungt og uhåndterligt. Færgebilletter med trailor + benzin er heller ikke gratis.

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan L., 27. april 2012 kl. 7.02

Hej alice
Det lyder godt vores ide ikke er helt tosset med dob dør og poly...men også lidt dyrt
Har du sænket bunden i drivhus eller placeret den på høj sokkel
Eller er den sat på terrænniveau? Og du til freds med det du har?

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 27. april 2012 kl. 20.49

Hej Jan
Da vores grund er meget kuperet, har vi en støbt sokkel, jordniveau i den ene side og ret høj i den anden. Derpå har vi den sokkel, der passer til drivhuset.

Det er selvfølgelig lidt irriterende at skulle løfte benene for at gå ind (kun i starten falder man på næsen hver gang), og praktisk er det heller ikke med en trillebør. Man kan dog købe en rampe, når det engang bliver aktuelt at køre noget ind.

Det praktiske er, at der ikke kommer en masse jord ned i den skinne, som skydedørene glider i. Vi har skydedøre, da det blæser meget, hvor vi bor. Desuden kan dørene stå på klem, når det er tiltrængt med ekstra udluftning, selvom de automatiske vinduesåbnere er af en anden mening. Kattene kan også lige få en spalte, de kan klemme sig igennem.

Sikkerhedsglas er betryggende. Jeg vil i hvert fald nødigt pille glasskår op .

Vi har valgt at lægge fliser over det meste, men har et bed i den ene side.

Det er en rigtig god idé at besøge Willabs udstilling for at danne sig et indtryk at størrelse og indretningsmuligheder. Og forøvrigt kunne det drivhus gerne have været større, men økonomien har det jo med at sætte visse grænser.

God fornøjelse

Alice

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Brandt Jensen, 29. april 2012 kl. 22.44

Jeg købte sidste år drivhus i Holland på nettet. Gav ca 23.000 kr for 19m2 drivhus i virkelig høj kvalitet med 4 mm sikkerhedsglas. Det svarer stort set til et Botanica-hus, dog er der skydedør, men dørbredden er 75 cm. Levering fra Holland kostede 100 Euro! Kan anbefales.

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonni Kleissl, 15. maj 2012 kl. 11.17

Vi købte sidste år et Euro-Serra plus 5 på 23 m2 - og hverken mærke, model eller størrelse har vi ikke fortrudt ét sekund. Vi lever simpelthen derude - og vi kan dække op til mange. Det bliver brugt til grøntsagen, men sandelig også som en slags udestue. Vi valgte det sort, da alle gummilister også er sorte, samt spir og 4 mm sikkerhedsglas.
Vi valgte også glas efter at have været ude og kigge på mange drivhuse. Med glas har du udsigt til himlen, og den er jo smuk i solskinsvejr, men sandelig også i regnvejr - og glas er så meget smukkere. Med polucarbonat plader, syntes vi, at man var indelukket og klemt.
Vi isolerede også bunden med alt muligt, da vi ville overvintre planter derude, hvilket har fungeret perfekt.

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonni Kleissl, 15. maj 2012 kl. 11.19

Jeg mente selvfølgelig glas i taget :)

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan L., 15. maj 2012 kl. 20.50

Det ser rigtig rigtig flot ud og vi fået vores 12 m2 willab dog med polytag men tror det bliver flot og med gule herregårdssten!
Har i også isoleret sokkel?

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2012 kl. 22.29

Der har været en tråd tidligere om isolering af soklen - den kan du se her:

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/9537.html

Og hvis du søger på isolering oppe i søgefunktionen kommer der mange flere tips - den har været vendt rigtig mange gange før :)

mvh
Anja

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. maj 2012 kl. 9.12

lidt flere tips om Euro-Serre:

forum.odla.nu/index.php?showtopic=114731&hl=

Nyt svar til emnet »Erfaring med Willab maxi 4 sort 9,6M2?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Erfaring med Willab maxi 4 sort 9,6M2?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider