Forum

Indretning med kapillarkasser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 18. april 2014 kl. 8.57

Nu starter jeg jo først op på 2. sæson som drivhuset-etellerandet. Første sæson blev kapillarkasserene bare stillet hele vejen rundt med kanten, og jeg kan ikke rigtig se det kan gøres meget anderledes, hvis man også skal kunne komme rundt derinde. Jeg tænker også man kunne stille kasserene diagonalt ud fra kanten men kunne forestille mig at det så ville være besværligt at komme til de bagerste, hvordan indretter i jeres ? Skulle måske lige nævne at det er et Juliana Kompakt plus 12.1m2 så det er jo ikke kæmpestort men da heller ikke blandt de mindste :-)

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 18. april 2014 kl. 11.28

Nu ved jeg ikke om du har lagt fliser i drivhuset, men i mit er der gravet en hjemmelavet trækasse ned langs siden og hvor kapilærkasserne er sat ned i.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 18. april 2014 kl. 12.16

Hej J H
Det vil sige at du også bare har dem til at køre i en bane langs med glasset? For det jeg gik efter var nogle alternativer, dem der ikke planter i kapillærkasser ha jo ofte et plantebed der er noget dybere en en kapillærkasse men der kan man vel også forsigtigt sætte en fod i bedet, også nå det inderste. Det er jo lidt svære oven i de her flamingokasser, så er det i alt fald ikke min vægtklasse der skal derind :-) måske man også bare skulle nøjes med en række ved vinduet, Også lave et eller andet i midten. Jeg har i øvrigt også en drøm om at skulle prøve at have jordbær derinde, måske i sådan nogle altankasser der kan stå langs med vinduerne mellem kapillærkasserne og glasset. Jeg skal bare have fundet på et vandingssystem til dem, der er jo en grund til valget af kapillærkasser, det kniber med hukommelsen når jeg lige får gang i et andet projekt.
Mvh
Johnny

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 18. april 2014 kl. 12.38

Ja, jeg har kasserne i den ene side og et bed i den anden side.

Syntes det er mere praktisk at kasserne står langs siden. Når de er sat dybt, har det den fordel at f.eks. tomatplanter eller agurk har mere plads, at gro på i højden.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 18. april 2014 kl. 12.46

du har ikke evt. et billede af det? det behøver ikke være med kapillærkasser i.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 18. april 2014 kl. 13.03

Nej desværre. Men der blev gravet et firkantet hul der passede til trækassens størrelse.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. april 2014 kl. 15.41

Jeg synes, at man får bedre udnyttelse af pladsen ved at dyrke tomat og agurk direkte i jorden - man kan simpelthen have mere på den samme plads :)

Chili og peber dyrker jeg i potter og forskellige selvvandende ting - jeg er stort set holdt op med at dyrke dem direkte i jorden, da det generelt giver en pokkers sen høst. De er meget længere om at komme ordenligt i gang, så her vinder potterne helt klart.

Mit drivhus er indrettet med både bede og fliser, og det fungerer superfint!

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. april 2014 kl. 2.03

Jeg skal lige hører Anja, har du prøvet at sætte den samme sort direkte i jorden og i en selvvandingskasse, for at se hvad der kom først?

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. april 2014 kl. 6.59

Nej - jeg bruger ikke selvvandingkasser. Det er heller ikke først, der er interessant for mig i den forbindelse, for det kan man styre lidt ved at vælge tidlige sorter.

Smagen er det vigtigste her, og den bedste smag fås ved dyrkning direkte i jorden, så planten selv kan hente de ting i jorden, der giver den gode smag. I en plantesæk lever planten jo kun af den gødning, der bliver hældt på, og i en god jord findes der mængder af stoffer, der er med til at give den bedste smag og den sundeste plante.

Smagen bliver heller ikke bedre med selvvanding, hvor de har adgang til alt for meget vand hele tiden - det udvander smagen i forhold til dyrkning i jord, hvor man jo ikke holder jorden pladdervåd hele tiden, men hvor planten selv skal arbejde lidt for føden :)

Du kan også læse lidt her om dyrkning af tomater:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/933.html

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. april 2014 kl. 9.08

Helt enig med Anja, men et gæt ville være, at væksten er hurtigere i en kapillærkasse, som ikke er gravet ned, da temperaturen ved plantens rødder er højere.

Hvis altså ikke rødderne er rådnet på grund af overvanding inden planten kommer rigtig i gang - det sker jævnt tit for brugere af disse meget lidt økologiske dyrkningssystemer.

Og får de så hurtigere moden frugt, er den ofte plaget af griffelråd på grund af kludder i calciumoptagelsen......

Vi ses i bedkulturen om et par år :)

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. april 2014 kl. 9.28

Nu er jeg jo forholsvis ny i det her, og sidder og skriver på en hovedopgave så dette forum er en nem overspringshandling:-) så jeg spør lige videre, jeg har en kammerat der hvert år skifter sin jord ud med jord fra 15-20 nye plantesække, det er vel ikke ret meget bedre end at plante i plantesække ? og jeg vil da også gerne plante direkte i jorden men det var det med hukommelsen og så vand, selv med kapillarkasser kan det smutte :-( jeg elsker at gå ude i mit drivhus, men jeg er ikke kvinde, jeg kan ikke multitaske, når først jeg går i gang med et eller andet andet projekt, så glemmer jeg alt om drivhus. Jeg høster faktisk også mest til andre, som oftest er det eneste sted jeg smager mine afgrøder fra drivhuset, i drivhuset når jeg høster. Jeg syntes bare det er fantastisk at gå og rode med og få lidt jord under neglene.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. april 2014 kl. 10.41

Det er slet ikke nødvendigt at skifte jorden på den måde - jeg dyrker i den samme jord hvert år. Jeg lægger en smule kompost på toppen og udskifter kun de øverste 5 cm en gang imellem, når der er for meget jord i bedet.

Hvis man bare smider en masse plantesække i bedet, så har du ret i, at det næsten kan være lige meget :) Det skal være "rigtig" havejord, der er i bedet.

Mht. vanding, så behøver man heller ikke vande så ofte, når man dyrker i jorden. Jeg vander ca. hver 14. dag, og så får det en ordentlig omgang. På den måde tvinges rødderne længere ned i jorden, hvilket jo giver bedre smag og bedre planter. Der ligger en artikel her et eller andet sted om jorddække i drivhuset - det holder også på fugten.

Og hvis du ikke har nedgravet sokkel i dit drivhus, vil nogen af rødderne finde ud under huset. Jeg har en veninde, der nærmest ikke vandede i den regnfulde sommer forrige år, fordi planterne selv hentede vandet uden for :)

Sjovt med at glemme alt andet - det gør jeg, når jeg er i drivhuset!

Men når du nu gerne vil have jord under neglene - skulle det så ikke næsten være rigtig jord frem for sphagnum fra de truede højmoser, som jo er den primære bestanddel i plantesækkene?

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 19. april 2014 kl. 21.38

Øhh jeg har nedgravet sokkel, og jeg glemmer også alt andet når jeg er i drivhuset, det gør sig gældende i alle mine gøremål :-)
Jeg vil da overveje det med jord i drivhuset, men det bliver vist ikke lige i år jeg når det, der er jo lige denne her hovedopgave der ikke skriver sig selv.

Nyt svar til emnet »Indretning med kapillarkasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Indretning med kapillarkasser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider