Forum

Termoruder i drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 25. marts 2015 kl. 16.53

Jeg kunne godt tænke mig hen over sommeren at bygge endnu et drivhus på en gammel sokkel, jeg har en stak termoruder 140x128 cm uden ramme. Jeg har i forvejen tænkt mig at drivhuse skal opbygges lidt alla et maskinhus med 3 I bjælker som stålspær, også bygge konstruktionen henover dem, da det skal stå et temmelig vindudsat sted. Men gir det overhovedet mening at opbygge drivhuset i termoruder, jeg forestiller mig at det i ydresæsonen vil kunne holde lidt mere på varmen, dog er sokkel og gulv ikke isoleret, så jeg ved ikke om det gør en forskel at lave det med termoruder, er det besværet værd eller skal jeg bare skille termoruderne ad og opbygge det af enkeltlag glas.
Mvh
Johnny

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 25. marts 2015 kl. 16.54

ups det hedder vist ikke uden ramme men uden karm.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. marts 2015 kl. 17.18

Vores udestue er lavet med termoruder (skydedøre). Den bliver dejlig lun her fra det tidlige forår og er også fin i efteråret, omkring oktober, når solen er fremme.
Den er ikke frostfri om vinteren, og om sommeren kan den blive meget hed, men så vil du vel have vinduer, der kan åbnes?

Termoeffekten er nok størst, hvis der er opvarmning i drivhuset/solen står på, da det så holder på varmen. Det er jo ikke varmeskabende i sig selv.

Måske inspiration i denne tråd? www.havenyt.dk/forum/drivhuset/770.html

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 25. marts 2015 kl. 17.52

Spændende tråd, dog ikke et ord om termovinduer ;-) Jeg tror dog du kan have ret i at det ikke vil have den store effekt, hvis der ikke er tilskudsvarme.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. marts 2015 kl. 18.45

Selv uden tilskudsvarme gør det en forskel, da det holder længere på varmen :)

Det vil forlænge sæsonen nogle uger, og det er vel også værd at tage med...

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 25. marts 2015 kl. 22.38

Det er da ikke nogen tvivl om hvad der er bedst, har man termoruder i sit drivhus holder det da bedre på varmen og lukker kulden bedre ude i kanterne på sæssonen, det har Egeris da meget ret i.
Jeg syntes bare det kan være lidt svært, at lave et hus af gamle ruder, hvad så med de skrå ender, dør, vinduer til at åbne osv. det er svært, kræver en del arbejde.
Noget andet - hvis nogen er i tvivl. Har du termoruder uden træ er det termoruder, og hvis termoruder sidder i rammer, som kan åbnes i vinduerne, er det termoruder i rammer, nogen sidder i faste rammer uden hængsler, og igen nogen gange sætter man ruderne i en karm, uden ramme. Bare lige lidt "ordkløveri" for sjov.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. marts 2015 kl. 4.36

Ogi øvrigt: tjek vinduernes alder ift. Indhold af PCB.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 26. marts 2015 kl. 7.50

Eigil,du har helt ret i det med de vinduer der sidder i gavl under tag, og da jeg ikke har termoruder i trekanter vil det jo give nogle " blinde " trekanter hvor jeg må sætte anden beklædning op, ligeledes er mine vinduer heller ikke lange nok til at nå helt i kip så de sidste 40 cm på hver side vil blive tagpap i en konstruktion, så hele konstruktionen med tagpap kan hævde og jeg derved kan lufte ud på den måde. Det giver lidt mindre lys disse foranstaltninger, det ved jeg godt men så er det måske tomaterne jeg skal have ind i midten at stå. Projektet ender såmænd nok også med at koste det samme som et nyt drivhus, men de sidste 2 år har det kostet 2 drivhuse af Juliana compact plus klasse, jeg kunne selvføgelig så købe et bedre, men så skal soklen jo laves om, og den er i frostfri, med jern, pudset, og er heller ikke omkostningsfri at genetablere i andre mål.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 26. marts 2015 kl. 9.26

Når man genbruger gamle termoruder skal man også tænke på, at de formentlig bliver utætte på et tidspunkt (det man kalder punkterede ruder) og så bliver de mere eller mindre fyldt med kondensdannelse imellem glaslagene, og dermed også meget lidt kønne. Alt har jo en begrænset levetid, og selvom mange termoruder kan holde i rigtig mange år, så er det altså heller ikke ualmindeligt at "nyere" termoruder kan blive utætte.
Du vil som oftest kunne læse produktionsår. Det er præget ind i aluminiumsprofilet som adskiller glaslagene i den sider der vender ind i glasmellemrummet.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. marts 2015 kl. 10.08

Drivhuse med termoruder , er det en god ide ! hvis man vil have et stormsikret drivhus og kan få termoruderne gratis og er lidt fiks på fingerne og kan lave et træskelet de kan sidde i...... ja ,
Hvis man bruger sit drivhus som koldthus så er der ligegyldigt om der er termoruder i eller ej , da termoruder ikke er selektive men isolerer både mod varme og kulde så vil temperaturkurven bare være forskudt bagud i forhold til udetemperaturen , faktisk kan der være rigtigt koldt inde i drivhuset om morgenen da termovinduerne holder på den opbyggede kulde i drivhuset. jeg taler af dårlig erfaring.
Termovinduer tager desværrer noget lys , i forhold til et lag glas men det er til at leve med.
Men hvis man forlænger sæsonen ved at tilfører varme så er termoruder bare alletiders .

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 26. marts 2015 kl. 19.19

Nå jeg er nu stadigvæk lidt i tvivl, et argument for termoruderne var jo at de sidder i en karm, så var jeg fri for at skulle ud i det helt store snedker projekt med at fræse ud til glas, men da drivhuset skal stå så det er noget af det første man ser når man kommer ind i gårdspladsen, vil det jo unægtelig nok blive noget kønnere hvis det laves i enkelt lags glas. Men der kommer næste problem så, de vinduer jeg har til projektet er 128x140 cm med karm, hvis jeg laver det i enkelt lags glas, vil jeg jo gerne have glas i fra bund til top, men det kan jeg ikke uden at dele det og lave overlap, da vinduerne ikke er store nok til hele baner, er det noget ged?

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 27. marts 2015 kl. 9.27

Uanset hvordan man bygger, eller køber et glas drivpus, så skal man give det en gang hvid pasta indvendig, så det ikke regner af. Dette er fordi, gør man ikke det, så bliver planterne solskolede, og så holder det på varmen. Det er planterne jo forskånet for, hvis man enten selv laver et drivhus i profiler, eller vælger at købe et

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. marts 2015 kl. 9.37

Jeg ville pille glassene ud af rammerne da de tager for meget lys , hvis det er nyere termoruder du har fået så er det lidt af en opgave at skille dem ad.
De termoruder jeg fik var gamle og møre og de var lette at skille .jeg købte en Bosch overfræser og trælægter 46mmX85mm og så gik jeg igang med at fræse en rille/fals på 4mm dybde så det passede til glas tykkelse , så var det "bare" at lave et træskellet.
I dit tilfælde , så ville jeg skære glassene over så de har målet 70cmX 128cm ,så er de lettere at arbejde med.
Det var den korte version......

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 29. marts 2015 kl. 10.39

Tak for indslagene alle sammen, det bliver vist til enkeltlagsglas, så må jeg se om det på et tidspunkt kunne blive råd til et orangeri på gavlen af stuehuset, der vil det være lidt nemmere at lave noget med varme.
Svens Høst: jeg skal lige hører når du fræser en 4mm fals er der så fordi du bruger 4 mm glas, jeg havde faktisk forestillet mig at der skulle noget glasbånd ind under glasset.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2015 kl. 10.04

Glassene er 4mm tykke og når lagt i de udfræsede lægter er de lige med træets overkant og gøres fast med en træliste oven på , evt, en tynd "tråd"af silikone kan lægges i bunden af falsen eller oven på glasset under trælisten.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Gren, 31. marts 2015 kl. 12.54

Vi har tidligere haft et drivhus med almindeligt 4mm glas, men nu har vi bygget et med termoruder og termoglas i loft. Det holder væsentlig bedre på varmen med termoruder. Derudover føles solens stråler ikke lige så brændende i vores nuværende drivhus. Dyrere er det naturligvis, men med flere fordele.
Vh Helene

Nyt svar til emnet »Termoruder i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Termoruder i drivhus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider