Skrevet af: Karina Kristensen, 19. juni 2015 kl. 22.25
hej er der nogle der ved om det er for tidligt at sætte tomatplanter i drivhuset nu jeg har nemlig mistet 3 planter nu så jeg skal på planteskole efter nye planter
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juni 2015 kl. 7.01
Nej - mine har stået der i snart en måned, så det er helt fint at sætte dem derud :)
Skrevet af: Svend Høst, 20. juni 2015 kl. 9.35
Nej , mine har stået i drivhus i 2 mdr. og på friland mere end 1 mdr.
Du må gøre noget helt galt siden du kan tage livet af 3 tomatplanter og et godt bud er overvanding..............
Skrevet af: Line Nielsen, 20. juni 2015 kl. 15.52
Svend høst, jeg synes måske det er unødvendigt med alle de punktummer?
Karina hvor lang tid går der fra du planter ud, til planterne dør og hvordan ser de ud imens?
Tomater ka godt li at tørre let ud imellem vandingerne :)
Hva står planterne i?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. juni 2015 kl. 16.23
(Line, det er altså alm. dansk retsskrivning at sætte punktum efter en forkortelse)
Skrevet af: Karina Kristensen, 20. juni 2015 kl. 16.29
jeg tror jeg har givet dem for meget vand
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juni 2015 kl. 17.53
Vibeke - jeg tror nu, at de var de 27 til sidst, Line taler om :)
Tomater har ikke godt af at tørre ud mellem vandingerne - de må ikke hænge med bladene. Det kan også hjælpe griffelråd på vej... (kun 3 - det er ok!)
Har du dem direkte i drivhusjorden, Karina?
Prøv evt. at læse artiklen her: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/933.html
Skrevet af: Karina Kristensen, 20. juni 2015 kl. 18.01
nej jeg har plantet dem i store 5 liters potter
Skrevet af: Line Nielsen, 20. juni 2015 kl. 18.21
Hmm synes jeg havde læst et andet sted at det var en god idé fordi man så undgår overvanding men nej de ska selvfølgelig ik hænge med bladene :) jeg plantede først mine tomater ud sidste weekend, men det var mest fordi drivhuset først var færdigbygget der ;) de lever i bedste velgående men de er os plantet direkte i jorden da jeg har bedst erfaring med det.
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juni 2015 kl. 21.09
5 liter er ikke ret stort til tomater - de ville have det bedre i 12-15 liter eller større og allerbedst i jorden :)
Og så er det også lidt sværere at overvande, hvis det er det, der er sket...
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. juni 2015 kl. 22.35
(-Undskyld Line, rækken af punktummer bemærkede jeg slet ikke....)
Tak Anja
Karina, du skrev her www.havenyt.dk/forum/drivhuset/14928.html#e99262 , at det var i løbet af 4 døgn dine tomatplanter døde. -Det er lidt hurtigt at drukne, synes jeg, selv for en landtomat ;-)
Ser frem til de billeder du lovede i den anden tråd.
Skrevet af: Svend Høst, 21. juni 2015 kl. 14.54
Tomater har ligesom de fleste andre planter godt af at jorden tørrer noget ud så der kan komme ilt ned i jorden , hvor meget er afhændig af forholdet mellem potte og plantens størrelse samt miljøet planten står i (drivhus , friland)
Det er naturligvis bedst at plante tomater direkte i jorden , hvor et godt og stort rodnet kan give energi til flotte planter med masser af røde frugter.
Generalt set så er det store problem som man regelmægsigt ser her på havenyt ....overvanding , både af potteplanter og haveplanter i jord , 80% af al havevanding er total overflødig og skader mere end det gavner.......................
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.