Forum

Har jeg dræbt mine chili-planter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 6. februar 2017 kl. 10.01

Hej forum!

Jeg har dyrket chili fra frø i sommers i drivhuset - forskellige sorter. De gav alle en smule frugt, og jeg har efterfølgende forsøgt at overvintre dem i et rum, hvor temperaturen er ca. 5-10 grader (som jeg læste mig frem til at de skulle have, for at gå i dvale). De står ved vinduet i potter og jeg vander hver 14. dag. De ser dog frygtelige ud med visne blade og et par knækkede stængler. "Hovedgrenene" ser dog ud til at være i live. Jeg har forsøgt at finde ud af om det vil være en idé at beskære dem nu, og så starte op med kunstigt plantelys, eller om jeg skal lade dem helt være, og så beskære dem i marts/april og så bare i drivhuset til maj, men jeg kan ikke blive klog på hvad der er bedst.

Jeg er bange for at jeg har ødelagt dem, ved at lade dem helt være de sidste 3-4 måneder? Kan de stadig reddes og i så fald - hvornår skal de beskæres/plantes i frisk jord?

På forhånd tak!

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. februar 2017 kl. 10.34

Typisk overvanding , kasser dem og så nogle nye om en månedstid..............

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 6. februar 2017 kl. 10.50

Og de planter som stadig er lidt grønne? Hvornår bør de beskæres?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. februar 2017 kl. 12.27

Hej Anne.

Jeg ville beskære dem nu, og stille dem lyst og varmere.
Fjern visne blade og skær alle brune stængler af (ned i de friske grønne)
Jeg overvintrede en chili sidste år, og den blev over en meter høj og gav masser af frugter.
Du kan se billeder og læse om det her:

www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/16015.html

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 6. februar 2017 kl. 13.25

Tusind tak Anne-Grethe, det var netop en udførlig vejledning jeg manglede :)

Lige et bonus-spørgsmål: et par af planterne er meget lange og ranglede. Vil jeg kunne klippe bladene af nederst på stilken og blot plante den dybere når jeg planter dem om, sådan som man kan gøre med tomatplanter?

På forhånd tak!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 6. februar 2017 kl. 17.38

Jeg har ikke selv prøvet det, og der er åbenbart uenighed om det kan lade sig gøre. Se dette link og læs også de to kommentarer under teksten. Jeg ville umiddelbart tro på det Anja Egeriis skriver - hun ved alt om chili.
Hvis sidegrenene er ranglede, kan du også beskære lidt tættere til stammen.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/12221.html

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. februar 2017 kl. 10.34

De lange ranglede chilli planter kan studses ned og afklipningerne kan bruges som stiklinger , sæt dem i vand indtil de hvide rødder viser sig , pot dem i stik og prikle jord og du har nye planter som hurtigt vokser til ..........

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 19. februar 2017 kl. 22.14

Hej!

Tak for jeres svar. Jeg kan orientere om, at jeg klippede de fleste chilier ned, som jeg blev vejledt til i tråden her og lod et par stykker beholde alle (grønne) grene og blade. Jeg ompottede med frisk jord og placerede dem i et lyst rum med ca. 18 grader. De strutter og trives ALLE og de beskårede planter skyder på livet løs! Jeg er en glad chili-ejer - tusind tak :)

Vh Anne

Nyt svar til emnet »Har jeg dræbt mine chili-planter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Har jeg dræbt mine chili-planter?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider